Agora prognozuje, że wartość rynku reklamy wzrośnie o 5-7% r/r w 2024 r., przy czym największy wzrost odnotuje segment Kino – o 9-14%, zaś spadek – jedynie segment Prasa, w przypadku której wyniesie on 5-8%, podała spółka.
„Po przeprowadzonej analizie dostępnych danych i obserwacji trendów rynkowych spółka zdecydowała się na podanie swoich wstępnych oczekiwań co do dynamiki rynku reklamowego w 2024 r. Oczekujemy, że dynamika wydatków na reklamę w Polsce w całym 2024 r. będzie na poziomie około 5-7%. Wzrost rynku reklamowego ogółem powinien być zbliżony do obserwowanego w całym 2023 r. W 2024 roku należy spodziewać się większych inwestycji reklamowych związanych z imprezami sportowymi o zasięgu globalnym (Euro w Niemczech i XXXIII Letnie Igrzyska Olimpijskie w Paryżu). Ponadto pozytywnym elementem dla rynku reklamowego będą wybory samorządowe i wybory do Parlamentu Europejskiego. Oceniamy jednak, że ich wpływ na rynek nie powinien być istotny” – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
W segmencie Telewizja wzrost wartości rynku w br. wyniesie 3-5%, Internet: 5-8%, Reklama zewnętrzna: 4-7%, Radio: 4-7%, Kino: 9-14%, zaś w segmencie Prasa prognozowany jest spadek o 5-8%, podano w prezentacji wynikowej.
„Rynek reklamy w Polsce wzrósł w czwartym kwartale 2023 r. o ponad 6%, a reklamodawcy wydali w tym czasie na promowanie swoich produktów i usług 3,68 mld zł. W pierwszym kwartale 2023 r. dynamika wzrostu rynku reklamowego wyniosła prawie 6%, w kolejnych sięgnęła prawie 6,5% oraz prawie 7,5% w trzecim kwartale 2023 r.” – czytamy dalej w sprawozdaniu.
W całym 2023 r. dynamika wzrostu r/r wyniosła 6,5% do 12 mld zł i osiągnęła poziom wyższy niż przewidywany w założeniach Agory. Spółka zwróciła uwagę, że w całym 2023 wartość rynku reklamowego była o około 20% większa niż w rekordowym 2019, czyli w roku przed pandemią COVID-19.
Agora jest m.in. większościowym właścicielem sieci kin Helios, spółki Next Film, zajmującej się produkcją i dystrybucją filmową oraz AMS działającej na rynku reklamy zewnętrznej, a także wydawcą „Gazety Wyborczej” i czasopism oraz portali i serwisów internetowych. Grupa jest ponadto właścicielem trzech lokalnych radiostacji muzycznych i większościowym współwłaścicielem ponadregionalnego radia Tok FM. Działa na rynku książek, wydawnictw muzycznych i filmowych oraz gastronomicznym.
Źródło: ISBnews