Asbis ocenia, że polski rynek może znaleźć się w pierwszej piątce największych rynków spółki w ciągu trzech kolejnych lat, poinformował wiceprezes Constantinos Tziamalis.
„Kierownictwo naszej polskiej spółki zadeklarowało, że chce osiągnąć pozycję w top3 rynków działalności Asbis w ciągu trzech lat. Uważam, że to optymistyczne założenie, ale trzeba oddać sprawiedliwość menedżerom polskiej firmy, że osiągają wzrost dużo wyższy od wcześniejszych założeń. Osiągnięcie pozycji w top3 może być trudne, ale pozycja w top5 sądzę, że jest realna do osiągnięcia” – powiedział Tziamalis podczas konferencji prasowej.
Po I półroczu Polska jest na 8. miejscu pod względem przychodów ze wszystkich rynków Asbis z wynikiem 53 mln USD wobec 40 mln USD rok wcześniej. Wiceprezes zaznaczył, że widzi potencjał polskiej spółki Asbis na bazie jej dotychczasowego rozwoju.
„Koniunktura w Polsce sprzyja, bardzo dobrze idzie sprzedaż komponentów komputerowych, a także elektronika użytkowa. Polska spółka również bardzo dobrze adaptuje nowe kategorie naszej grupy, jak robotyka i renowacja smartfonów. Obiekt w Polsce dedykowany odświeżaniu urządzeń mobilnych już działa i naszym celem jest regeneracja i sprzedaż 30 tys. urzadzen miesięcznie ” – dodał wiceprezes Asbis.
Odnosząc się do prognozy finansowej na cały 2023 rok, wiceprezes Asbis wskazał że dyrektorzy spółki pozostają pewni co do realizacji prognozy za 2023 zakładającej 3-3,2 mld USD przychodów i 78-82 mln USD zysku netto. Po I półroczu szacunki zostały wykonane odpowiednio w 44% i 35%.
„Wiem, że są oczekiwania rynkowe, iż pobijemy założenia. Zaznaczam jednak, że w tym roku zdecydowaliśmy się podać prognozy od razu na wysokim poziomie i będziemy zadowoleni, jak je zrealizujemy” – wskazał wiceprezes.
Wśród tendencji na jakie zwrócił również uwagę jest oczekiwany i zabudżetowany wzrost kosztów w II połowie roku przy jednoczesnej poprawie poziomu marży brutto na sprzedaży wobec I półrocza, kiedy wyniosła 8,04%.
Wiceprezes Asbis zwrócił ponadto uwagę na dynamikę wzrostu w Europie Zachodniej, gdzie przychody wzrosły o 65% r/r, w dużej mierze dzięki progresowi w Niemczech. „To efekt planów koncentracji na nowych rynkach. Atutem naszej firmy jest zdolność przekierowywania się do uzyskiwania rosnących przychodów na nowych rynkach lub takich gdzie koniunktura jest bardzo dobra” – wyjaśnił Tziamalis.
Jako obszary potencjalnie zwiększonego zainteresowania Asbis w przyszłości w Europie Zachodniej wskazał Hiszpanię, Portugalię i Włochy. Jednocześnie wiceprezes wskazał, że Asbis prowadzi rozmowy o pozyskaniu kolejnych nowych marek, które mogą dołączyć do portfolio.
„Nasze centrum dystrybucyjne w Czechach zapewni nam kilkuletni rozwój w Europie we wszystkich kierunkach. Centrum w RPA obsłuży dostawy na wschodnie wybrzeże Afryki, a nowe centrum na środkowym wschodzie będzie miało dwukrotną pojemność wobec poprzedniego. To wszystko optymalizuje nasze zaplecze logistyczne na najbliższe lata” – podsumował.
Asbis Enterprises Plc jest jednym z czołowych dystrybutorów produktów branży informatycznej na rynkach wschodzących Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie od 2007 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40. Skonsolidowane przychody Asbis wyniosły 2,69 mld USD w 2022 r.
Źródło: ISBnews