Bank Handlowy zaktualizował szacunki kalkulacji rezerw, co skutkowało utworzeniem rezerwy w wysokości 37 mln zł, która obciąży wyniki finansowe banku w IV kwartale 2021 roku w linii pozostałych kosztów operacyjnych, podał bank. Powodem jest pismo prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) formułujące dalsze oczekiwania w zakresie zmiany praktyki banku w odniesieniu do rozliczenia prowizji z tytułu wcześniejszej spłaty wybranych produktów udzielanych klientom detalicznym.
Bank zwraca obecnie, stosując metodę liniową, proporcjonalną kwotę prowizji w przypadku przedterminowej spłaty kredytu klientom, którzy spłacili kredyt konsumencki udzielony począwszy od dnia wejścia w życie ustawy z 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim tj. od 18 grudnia 2011 roku. Praktyka banku była przedmiotem postępowania UOKiK od listopada 2020 r. zakończonego wydaniem przez UOKiK w maju 2021 roku tzw. decyzji zobowiązującej, po złożeniu przez bank satysfakcjonujących regulatora zobowiązań co do zmiany praktyki. Decyzja była wykonywana zgodnie z jej treścią i terminami w niej zawartymi, podkreślił bank w komunikacie.
Po wydaniu decyzji UOKiK zwrócił się do banku z prośbą o przekazanie wyjaśnień odnośnie sposobu zwracania przez bank proporcjonalnej części prowizji w przypadku zaciągnięcia przez konsumenta w banku kolejnego kredytu w taki sposób, że zastępuje on pierwotną umowę. Bank w odpowiedzi wyjaśnił, że taką sytuację należy ocenić jako zwiększenie dotychczasowego zobowiązania kredytowego, które nie skutkuje obowiązkiem rozliczenia wcześniejszego zadłużenia: celem takiego zabiegu nie jest spłata, ale zmiana wcześniejszego stosunku prawnego w taki sposób, że zobowiązanie kredytowe konsumenta względem banku ulega zwiększeniu i jest spłacane na nowych zasadach, celem ekonomicznym jest zaś chęć uzyskania dodatkowych środków lub zmiany zasad spłaty zadłużenia. Jednocześnie, z tytułu zawarcia nowej umowy, bank pobiera prowizję odpowiednio niższą, która w sensie ekonomicznym odnosi się tylko do nowo udostępnionej części kredytu, wynika także z materiału.
„Wobec wyrażanych przez prezesa UOKiK wątpliwości co do prezentowanego podejścia, bank – podkreślając wolę dobrej współpracy z prezesem UOKiK oraz w celu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości, pomimo odmiennej oceny faktycznej i prawnej umowy podwyższenia, na potrzeby dokonywania zwrotów prowizji przyjął datę zawarcia umowy podwyższenia za datę przedterminowej spłaty poprzedniego zobowiązania. W tym celu bank zadeklarował i wdrożył nowe podejście, dla umów podwyższenia zawieranych od 31 stycznia 2022 r. Jednocześnie bank, zgodnie z deklaracją przedstawioną prezesowi UOKIK, objął podejściem wynikającym z decyzji umowy podwyższenia. W konsekwencji bank rozpatruje reklamacje i podjął działania zmierzające do zakończenia sporów sądowych dotyczących rozliczenia przypadków podwyższenia, w których stronami są konsumenci oraz przekazał odpowiednie informacje klientom” – czytamy w komunikacie.
W związku z tym bank dostosował swoje praktyki dotyczące zwrotu prowizji do opisanej wcześniej decyzji oraz komunikacji z prezesem UOKiK. W piśmie z 22 lutego 2022 roku, prezes UOKiK poinformował o oczekiwaniu dodatkowego, proaktywnego działania ze strony banku w stosunku do klientów, którzy zawarli umowy podwyższenia po 11 września 2019 r., zaznaczono.
„Bank nie podziela ocen zaprezentowanych w powyższym piśmie przez prezesa UOKiK, uznając, że praktyka banku nie naruszała interesów konsumentów oraz pozostawała w zgodzie z obowiązującymi standardami. Jednak po dokonaniu wewnętrznej analizy, mając na względzie relacje z klientami i podkreślając wolę jak najlepszej współpracy z UOKiK, bank zdecydował o dostosowaniu praktyki do stanowiska prezesa UOKiK wyrażonego w otrzymanym piśmie” – czytamy dalej.
Wobec powyższego, zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości, Bank zaktualizował szacunki kalkulacji rezerw, co skutkowało dotworzeniem rezerwy w wysokości 37 mln zł, która obciąży wyniki finansowe Banku w IV kwartale 2021 roku w linii pozostałych kosztów operacyjnych, podsumowano.
Citi Handlowy powstał z połączenia Banku Handlowego w Warszawie – najstarszego komercyjnego banku w Polsce i Citibank (Poland) S.A. W ofercie grupy kapitałowej oprócz klasycznych usług bankowych znajdują się usługi i produkty rynku kapitałowego oferowane przez dom maklerski oraz produkty leasingowe. Bank jest notowany na rynku głównym GPW od 1997 r. Aktywa razem banku wyniosły 61,85 mld zł na koniec 2021 r.
Źródło: ISBnews