Bank Handlowy zakłada, że powrót na drogę rentowności segmentu detalicznego nastąpi już w bieżącym roku, poinformowała wiceprezes Natalia Bożek.
„W ramach przyjętej naszej 3-letniej strategii absolutnie zakładamy, że bankowość detaliczna będzie zyskowna w całym 3-letnim okresie strategii, a powrót na drogę zyskowności jest już szacowany w tym roku i mam nadzieję, że zobaczymy go wkrótce” – powiedziała Bożek podczas telekonferencji.
Jak wskazała, bankowość detaliczna jest bardzo wrażliwa na stopy procentowe, a redukcja wyniku i straty, które bankowość detaliczna Banku Handlowego generowała w zeszłym roku były wynikiem obniżenia stóp procentowych.
„Droga do odzyskania rentowności jest zbudowana na zoptymalizowaniu bazy kosztowej, jak również na wzroście przychodów, jeśli chodzi o akwizycje kredytów niezabezpieczonych, jak też zwiększeniu udziałów w zakresie naszego segmentu wealth management. I tutaj dobrą wiadomością jest to, że ten segment bardzo dobrze performuje. W IV kwartale bardzo duży wzrost klientów CPC, więc jest to dobry prognostyk, byśmy szybko weszli na drogę odbudowania zyskowności w segmencie bankowości detalicznej” – powiedziała wiceprezes.
Liczba klientów segmentu Citi Private Client (CPC) wzrosła o 23% r/r w IV kw.
Średni poziom aktywów produktów inwestycyjnych segmentu wealth management wzrósł o 4% r/r w ub. roku.
Wolumeny kredytowe bankowości detalicznej spadły o 3% r/r do 6,98 mld zł na koniec IV kw.
Bank Handlowy przyjął 3-letnią strategię, zgodnie z którą w segmencie detalicznym koncentruje się na realizacji strategii powrotu do rentowności, utrzymaniu klientów i pracowników przy zachowaniu najwyższych standardów w obszarze kontroli.
Bank podał, że inicjatywy ukierunkowane na wzrost EBIT w tym segmencie w latach 2022-2024 to: oferta ratalna, rozwój oferty dla segmentu klientów zamożnych oraz akwizycja kart kredytowych.
Według wstępnych wyników, segment bankowości detalicznej Banku Handlowego zanotował stratę brutto wysokości 70,65 mln zł oraz stratę operacyjną wysokości 43,55 mln zł w 2021 r.
Citigroup poinformował w kwietniu ub. roku, że nowa strategia przewiduje m.in. wyjście z segmentu detalicznego w 13 krajach Azji i regionu EMEA, w tym również w Polsce. Obecnie Citigroup planuje wyjście z bankowości detalicznej w 14 krajach.
„Kiedy to się stanie – nie wiemy. Na ten moment my stawiamy na strategię powrotu do rentowności [segmentu detalicznego], którą zakładamy, że osiągniemy już w tym roku i będziemy się na tym skupiać. Plany Citi co do tego się nie zmieniły. To nie była decyzja, która wynikała z rentowności, czy braku rentowności tego segmentu biznesowego, tylko strategiczna decyzja globalna, że poza granicami Stanów Zjednoczonych bank się skupi jednak na bankowości instytucjonalnej” – powiedziała prezes Banku Handlowego Elżbieta Czetwertyńska.
„Jeżeli dojdzie do sprzedaży tego biznesu, to wtedy będziemy rewidować naszą strategię zgodnie z tą zmianą” – powiedziała także.
Citi Handlowy powstał z połączenia Banku Handlowego w Warszawie – najstarszego komercyjnego banku w Polsce i Citibank (Poland) S.A. W ofercie grupy kapitałowej oprócz klasycznych usług bankowych znajdują się usługi i produkty rynku kapitałowego oferowane przez dom maklerski oraz produkty leasingowe. Bank jest notowany na rynku głównym GPW od 1997 r. Aktywa razem banku wyniosły 61,85 mld zł na koniec 2021 r.
Źródło: ISBnews