Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) dofinansuje dwa kolejne projekty PKN Orlen, które przeszły pozytywną ocenę Komisji Europejskiej oraz będą wspierane ze środków UE z CEF 2 AFIF, podał bank. Współpraca w zakresie projektów CEF z obszaru paliw alternatywnych między BGK i PKN Orlen zaczęła się w 2020 r.
Pierwszy projekt objął budowę jednych z pierwszych w Polsce stacji tankowania samochodów napędzanych wodorem – w Poznaniu i Katowicach oraz stacji mobilnej we Włocławku (projekt pn. „Clean Cities – Hydrogen Mobility in Poland. Phase I”).
„Druga faza 'Clean cities…’ przewiduje budowę pięciu ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru – w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Pile i Warszawie. Inwestycja obejmie także niezbędną infrastrukturę, w tym stacjonarne magazyny wodoru. Stacje tankowania będą zlokalizowane na sieci drogowej lub w węzłach miejskich TEN-T. Infrastruktura będzie przeznaczona dla samochodów osobowych, małych i dużych samochodów ciężarowych oraz transportu publicznego. Wszystkie stacje będą wyposażone w dystrybutory o ciśnieniu 350 bar i 700 bar. BGK udzieli na ten projekt wsparcia w wysokości 2,6 mln euro” – czytamy w komunikacie.
Drugi projekt zakłada budowę 13 ogólnodostępnych wielopunktowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych LDV, o minimalnej mocy 150 kW na punkt ładowania (nazwa projektu to „Perun E-mobility”). Każda stacja będzie mieć osiem punktów ładowania dostępnych jednocześnie w trybie 24/7. Stacje znajdą się przy głównych szlakach komunikacyjnych, wzdłuż sieci drogowej TEN-T. Finansowanie BGK wyniesie ok. 1 mln euro.
„Pełnimy wiodącą rolę w transformacji europejskiej motoryzacji, wykorzystując do tego najnowocześniejsze i przyjazne środowisku technologie. Stawiamy na zeroemisyjne paliwa alternatywne, w tym wodór. Szczególnie duży potencjał wodoru widzimy w transporcie publicznym. W naszej strategii do 2030 roku zadeklarowaliśmy budowę ponad 100 stacji tankowania wodoru w Europie Środkowej i konsekwentnie realizujemy ten cel. Przy wsparciu Banku Gospodarstwa Krajowego stacje wodorowe będą powstawać w kolejnych polskich miastach. Równolegle nawiązujemy współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi, które będą potencjalnymi odbiorcami naszego ekologicznego paliwa” – powiedział dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych PKN Orlen Grzegorz Jóźwiak, cytowany w materiale.
Finansowanie, które dostarcza BGK, jest elementem programu Komisji Europejskiej – The Connecting Europe Facility, Alternative Fuel Infrastructure Facility (CEF 2 AFIF). Instrument ten finansuje rozwój infrastruktury dla dostaw paliw alternatywnych poprzez połączenie dotacji ze środków UE z kredytem instytucji finansowych, takich jak BGK. Polski bank rozwoju BGK, jako partner wdrażający CEF, wspiera wnioskodawców, ocenia projekty oraz udziela kredytu (kredyt ze środków własnych BGK na minimum 10% wartości projektu).
BGK to państwowy bank rozwoju, który inicjuje i realizuje programy służące wzrostowi ekonomicznemu Polski, współpracując ze wszystkimi instytucjami rozwoju, jak PFR, KUKE, PAIH, PARP i ARP. BGK realizując strategiczne projekty rozwojowe, finansuje m.in. największe inwestycje infrastrukturalne, zwiększa dostęp Polaków do mieszkań oraz pobudza przedsiębiorczość polskich firm w kraju i za granicą. Jest inwestorem w funduszach, których aktywami zarządza Polski Fundusz Rozwoju. W 2018 r. rozpoczął ekspansję, otwierając przedstawicielstwa zagraniczne.
Grupa PKN Orlen zarządza rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi działalność detaliczną w Europie Środkowej, wydobywczą w Polsce, Norwegii, Kanadzie i Pakistanie, a także zajmuje się produkcją energii, w tym z OZE i dystrybucją gazu ziemnego. W ramach budowy koncernu multienergetycznego spółka sfinalizowała przejęcia Energi, Grupy Lotos oraz PGNiG. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 131,5 mld zł w 2021 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.
Źródło: ISBnews