Dla branży winiarskiej rok 2024 był kolejnym, w którym odnotowała spadki wolumenowe – sprzedaż wina ilościowo zmniejszyła się r/r o 1,2%, poinformowała ISBnews prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa (ZP PRW) Magdalena Zielińska, powołując się na dane NielsenIQ. Rosło znaczenie wariantów bezalkoholowych, które odpowiadały za 2,5% wartości sprzedaży w rynku wina, a w tym roku prezes przewiduje dalszy wzrost zainteresowania winami bezalkoholowymi i lekkimi napojami winiarskimi o niższej zawartości alkoholu.
„To był wymagający rok dla branży alkoholowej. Kolejny, w którym odnotowaliśmy spadki wolumenowe. Zgodnie z danymi NielsenIQ, sprzedaż wina ilościowo zmniejszyła się w porównaniu z rokiem ubiegłym o 1,2%. Kategorie, w których odnotowano spadki to przede wszystkim czerwone wina słodkie, półsłodkie i półwytrawne. Nawet wina musujące, które od lat cieszyły się stabilnym wzrostem, zanotowały 'dołek’- mimo nieustającej popularności prosecco i cavy” – powiedziała Zielińska w rozmowie z ISBnews.
Miniony rok upłynął jednak pod znakiem trendu NoLo (rosnące zainteresowanie napojami bezalkoholowymi i niskoalkoholowymi), dodała.
„Coraz większe znaczenie mają półki z winami odalkoholizowanymi, które zyskują uznanie konsumentów. W segmencie win musujących warianty bezalkoholowe odpowiadają już za 5,7% wartości sprzedaży, a w całym rynku wina – 2,5%. Na rosnącym zainteresowaniu napojami niskoalkoholowymi korzystają także cydry. Ich lekki, owocowy charakter trafia w gusta konsumentów, a wzrosty sprzedaży napędzają zwłaszcza różnorodne warianty smakowe. Jak odnotował NielsenIQ, w ubiegłym roku cydrów sprzedało się aż ponad 21 % więcej niż w 2023 r.” – wskazała prezes.
Zaznaczyła też, że branża liczy, iż kolejne lata przyniosą poprawę sytuacji na rynku wina, bo konsumenci coraz bardziej świadomie podchodzą do alkoholu, doceniając jakość, umiar i wyrafinowanie w konsumpcji, zaś kultura spożywania wina doskonale wpisuje się w te zmieniające się nawyki. Podkreśliła, że przeciętny Polak spożywa wciąż pięć razy mniej wina niż wynosi średnia unijna, co świadczy o dużym potencjale rozwoju tego segmentu.
Zielińska wskazała, że istotnym zagrożeniem dla polskiego winiarstwa są zapowiedzi Ministerstwa Zdrowia dotyczące wprowadzenia zakazu sprzedaży alkoholu przez internet w ramach nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości.
„W ostatnich latach polskie winnice dynamicznie się rozwijały, przy okazji pozytywnie wpływając na rozwój obszarów wiejskich i wzrost ich atrakcyjności turystycznej. Możliwość sprzedaży wina przez internet to dla nich kluczowy kanał dystrybucji. Na rynku działa obecnie około 600 małych producentów wina, cydrów, miodów pitnych oraz win owocowych, którzy bez dostępu do e-commerce nie będą w stanie rozwijać się, a nawet utrzymać swojej działalności. Ze względu na małą skalę produkcji oraz specyfikę oferty, nie mają szans na obecność w dużych sieciach handlowych, czy sklepach ogólnospożywczych. Wprowadzenie zakazu sprzedaży internetowej stanowi więc bezpośrednie zagrożenie dla przyszłości tego rozwijającego się dynamicznie segmentu rynku wina” – powiedziała prezes.
Zielińska przewiduje dalszy wzrost zainteresowania winami bezalkoholowymi oraz lekkimi napojami winiarskimi o niższej zawartości alkoholu w tym roku.
„Tego typu produkty stają się coraz bardziej popularne, gdyż odpowiadają na zmieniające się oczekiwania konsumentów, coraz częściej wybierających zdrowy i zrównoważony styl życia. Świadoma rezygnacja z napojów o wyższej zawartości alkoholu nie oznacza jednak rezygnacji z przyjemności ani poczucia wykluczenia podczas uroczystości czy toastów. Rynek ewoluuje, wychodząc naprzeciw różnorodnym oczekiwaniom. Konsumenci mają wybór, który pozwala im cieszyć się smakiem, a jednocześnie dostosować się do trendów i preferencji. Produkty bezalkoholowe czy niskoalkoholowe idealnie wpisują się w coraz większą potrzebę swobody, umiaru i odpowiedzialności. W przypadku cydrów, lekki, owocowy charakter doskonale odpowiada na popularność świeżych, niezobowiązujących smaków, które dominują w obecnych trendach konsumenckich” – powiedziała prezes.
Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa to największa organizacja w kraju, zrzeszająca podmioty branży winiarskiej, w wśród jej członków znajdują się czołowi producenci, importerzy oraz dystrybutorzy win, miodów pitnych oraz napojów winiarskich, jak i inne przedsiębiorstwa związane z rynkiem wina w Polsce.
Źródło: ISBnews