Spółka joint venture ERB Rail JV, utworzona przez francuską Eiffage Génie Civil, Budimex i włoską Rizzani de Eccher, oficjalnie zainaugurowała realizację łotewskiego odcinka linii kolejowej Rail Baltica, o wartości ok. 3,7 mld euro, poinformowali członkowie konsorcjum.
„W ramach konsorcjum ERB Rail będziemy uczestniczyć w realizacji strategicznej inwestycji dla całego naszego regionu. Nasz udział w konsorcjum wynosi 30%. Będziemy odpowiedzialni za budowę obiektów inżynieryjnych i torów. Działamy jednak w ramach zintegrowanego podmiotu, co oznacza, że pracujemy ramię w ramię, aby osiągnąć wspólny efekt. Na etapie organizacji prac powierzono nam budowę jednego z magazynów materiałów w pobliżu miasta Iecava, dlatego od kilku miesięcy jesteśmy obecni na Łotwie. Nasz zespół składający się z pracowników oddelegowanych z Polski oraz zatrudnionych na miejscu przygotowuje się do rozpoczęcia prac. Możliwość realizacji projektu Rail Baltica to dla nas zaszczyt, ale i wyzwanie, biorąc pod uwagę zakres przedsięwzięcia. To projekt przełomowy, bo pierwszy tego typu w tej części Europy” – powiedział prezes Budimeksu Artur Popko podczas uroczystości w Rydze.
Całe zadanie obejmuje budowę ok. 220 km magistrali kolei dużych prędkości, na której znajdzie się 175 obiektów inżynieryjnych.
Prace budowlane na głównej linii Rail Baltica poza Rygą obejmą prace ziemne, przejazdy drogowe, nawierzchnię kolejową i inną powiązaną infrastrukturę. Szacunkowa wartość kontraktu FIDIC wynosi 3,7 mld euro. Konkretne koszty każdej części robót zostaną obliczone po zapoznaniu się z projektami budowlanymi. Klient Eiropas Dzelzcea lnijas i inżynier budowy, Italferr z Grupy Ferrovie dello Stato Italiano, będą zarządzać kontraktem, pracami i nadzorem kosztów, podczas gdy łotewskie Ministerstwo Transportu będzie nadzorować realizację kontraktu.
ERB Rail rozpocznie budowę pierwszego etapu w rejonie miasta Bauska w pobliżu Iecavy, gdzie zlokalizowane będzie centrum utrzymania infrastruktury Rail Baltica. Całkowita powierzchnia centrum utrzymania ma wynieść około 16,5 ha. Planuje się, że punkty utrzymania infrastruktury będą służyć jako bazy budowlane podczas budowy głównej linii Rail Baltica, w tym budowy połączeń z istniejącą siecią torów 1 520 mm, w celu maksymalnego wykorzystania kolei do transportu materiałów budowlanych i maszyn.
W grudniu ub.r. spółka celowa ERB Rail JV podpisała umowę wartości 3,7 mln euro z SIA „Eiropas Dzelzcea Lnijas” na realizację zamówienia publicznego pod nazwą „Budowa głównej linii Rail Baltica na Łotwie”.
Rail Baltica powstaje w ramach Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) i jest jednym z najważniejszych zupełnie nowych projektów infrastruktury kolejowej w Europie. Celem budowy szlaku łączącego Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i pośrednio Finlandię jest przyspieszenie integracji tych obszarów z Unią Europejską oraz zwiększenie wymiany handlowej między tymi krajami, umożliwiając tym samym stworzenie prawdziwego jednolitego rynku europejskiego. Prędkość projektowa bałtyckiego odcinka trasy łączącej Tallin, Parnawę, Rygę, Poniewież, Kowno, Wilno i Warszawę wynosi 249 km/h dla transportu pasażerskiego i 120 km/h dla pociągów towarowych.
Przetarg na budowę łotewskiego odcinka został ogłoszony w 2021 roku i był dwuetapowy. W lutym 2022 r. do prekwalifikacji zgłosiło się 6 konsorcjów. Ostatecznego wyboru dokonano we wrześniu 2023 roku.
Budimex jest notowany na warszawskiej giełdzie od 1995 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20. Jego inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma Ferrovial. W 2023 r. miał 9,8 mld zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews