Konieczne jest wsparcie dla samorządów, których dochody z podatków drastycznie spadły w wyniku pandemii COVID-19, a to może zablokować wiele inwestycji infrastrukturalnych, ocenia prezes Budimeksu Dariusz Blocher w rozmowie z ISBnews.TV.
„Samorządy nie mogą się zadłużać ponad pewne standardy, może warto by było rozważyć jakąś formę wsparcia finansowego, bo to jest obecnie głównym powodem wstrzymania nowych inwestycji” – powiedział Blocher w rozmowie z ISBnews.TV.
„Być może jest jakaś możliwość albo realizacji tych projektów ze wsparciem rządowym, albo udzielania kredytów czy dofinansowania do takich projektów z budżetu państwa, lub też poluzowanie wskaźników, na podstawie których samorządy mogą się zadłużać” – wskazał prezes.
Jego zdaniem, patrząc na obecną sytuację epidemiologiczną, spadającą konsumpcję, budownictwo jest jedną z branż, która mogłaby dalej się rozwijać.
„To 1,1 mln pracowników, które w naszej branży – i branżach pochodnych – pracuje, może dalej utrzymywać zatrudnienie. A infrastruktura wcześniej czy później się zwróci, bo widać to na przestrzeni ostatnich lat. A inwestujemy nie na 3 lata, tylko na 30 albo 100 lat” – powiedział.
Odnosząc się do współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz PKP PLK, stwierdził, że nadal są stabilnymi zleceniodawcami.
„To dla nas podstawowe źródło przychodu. Realizujemy ponad 50% przychodów, realizując kontrakty dla PKP PLK i GDDKiA. To są inwestorzy państwowi, a projekty realizowane są ze środków unijnych. Oczywiście, mamy bieżące problemy, spieramy się na wielu kontraktach, są opóźnienia z wydawaniem decyzji administracyjnych, czy też mamy wiele przypadków COVID-u na naszych budowach, ale naprawdę te inwestycje idą” – powiedział Blocher.
„Budownictwo infrastrukturalne oparte jest na inwestycjach państwowych. I warto jednak, w jakiś sposób, wspomóc samorządy, żeby one też mogły odblokować inwestycje, bo przepadnie nam dużo środków unijnych, które były właśnie ulokowane w projekty samorządowe” – podsumował prezes.
Budimex jest notowany na warszawskiej giełdzie od 1995 r. Jego inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma Ferrovial. W 2019 r. miał 7,57 mld zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews