Prawie 3/4 przedsiębiorców (74%) deklarowało w ub.r., że podniosło ceny produktów i usług, podczas gdy rok wcześniej wskazywało tak nieco ponad 2/5 z nich (44%), wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE).
„W 2022 r. aż 74% przedsiębiorców deklarowało, że podniosło ceny produktów i usług, podczas gdy rok wcześniej wskazywało tak 44%. Ponadto w 2022 r. mniej firm nie zmieniało cen (21% wobec 37% w 2021 r.), a obniżyło je tylko 4% firm (w 2021 r. było ich dwukrotnie więcej – 8%)” – czytamy w „Tygodniku Gospodarczym PIE”.
Z badań PIE przeprowadzonych w 2022 r. wynika, że wraz ze wzrostem wielkości firmy rośnie odsetek wskazań na podwyżki cen produktów i usług. Ceny podnosiły najczęściej firmy duże – 81% wskazań, z kolei najniższy odsetek wzrostu cen wykazały mikrofirmy (72%). Ceny podnosiły najczęściej firmy przetwórstwa przemysłowego – 88% (54% w 2021 r.). Wśród firm handlowych w 2022 r. na podnoszenie cen zdecydowało się 84% oraz po około 75% firm z TSL, budownictwa i usług. W usługach nieco ponad 25% nie zmieniało cen w 2022 r.
„Podnoszenie cen oferowanych usług i produktów przedsiębiorcy tłumaczą przede wszystkim wzrostem kosztów wytworzenia (surowce, półprodukty i komponenty) oraz wzrostem kosztów pracy. Na duży i bardzo duży wpływ tych czynników wskazało, odpowiednio, 73% i 60% badanych firm. Ponadto przedsiębiorcy zwrócili uwagę na inne czynniki znacząco wpływające na podnoszenie cen dóbr oferowanych przez ich firmy. Aż 41% przedsiębiorców uznało, że do wzrostu cen produktów i usług przyczyniły się rosnące koszty administracyjne (np. wywóz śmieci, zużycie wody). Dla 37% badanych bodźcem podnoszenia cen był również wzrost cen u konkurentów, a dla 36% przedsiębiorstw czynnikiem odpowiedzialnym za wzrost cen były rosnące koszty energii. Co ciekawe, wśród badanych firm 17% wskazało, że podnosiło ceny ze względu na przyzwolenie społeczne” – czytamy dalej w raporcie.
Badania PIE z grudnia 2021 r. i 2022 r. przeprowadzone na próbie 1000 firm.
Źródło: ISBnews