Co piąty przedsiębiorca z mikro-, małych i średnich firm nie zdecydowałby się na ponowne założenie firmy w swojej branży. Najbardziej negatywnie nastawiony do swojego sektora jest transport, a pozytywy działania w swoim biznesie widzi głównie przemysł, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor wśród przedstawicieli MŚP.
Ponad 68% przedstawicieli firm z sektora MŚP potwierdza, że gdyby wybierali ponownie biznes, zdecydowaliby się na ten sam profil działalności, podano.
„Każda branża w mniejszym lub większym stopniu narażona jest na wzrost kosztów prowadzenia biznesu i problemy z płynnością finansową. Można powiedzieć, że firmy są obecnie w imadle przychodowo-kosztowym, spadającym przychodom towarzyszy wzrost kosztów, np. surowców, energii, ogrzewania i to dotyczy w szczególności branż o dużej energochłonności. Firmy, które poprzednio korzystały z kredytów bankowych, odczuwają wzrost stóp procentowych – np. branże kapitałochłonne takie jak chociażby przemysł. Handel boryka się ze spadkiem sprzedaży, m.in. w wyniku cięcia wydatków przez konsumentów. Firmy z branży budowlanej doświadczają wzrostu problemów będących wynikiem załamania koniunktury na rynku inwestycji zarówno prywatnych, jak i publicznych. Wszystko to wpływa na niepewność funkcjonowania w zasadzie każdego biznesu niezależnie od wielkości czy profilu działania” – powiedział prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, cytowany w komunikacie.
O tym, że nie założyliby firmy w tym samym sektorze, mówią przeważnie przedstawiciele branży transportowej (29,2%), następnie budowlanej (23,1%) oraz handlowej (22,3%). I choć w przemyśle jest najmniej nastawionych negatywnie (13,2%), to jednak najwięcej niezdecydowanych (18,4%).
Zbyt wysokie koszty prowadzenia działalności (47,5%) i niskie marże (42,5%) to obecnie główne argumenty podawane przez właścicieli firm, którzy nie byliby skłonni do wyboru tej samej branży po raz drugi. Sytuacja znacząco się zmieniła, bo jeszcze rok wcześniej przedsiębiorców zniechęcały takie aspekty jak potrzeba wykwalifikowanych pracowników, których trudno pozyskać oraz kapitałochłonność branży, podkreślono.
„Budownictwu doskwierają przede wszystkim zbyt wysokie koszty prowadzenia działalności (67%), niskie marże (50%), wysoka ryzykowność działalności (50%) oraz brak wykwalifikowanych pracowników (33%). Na niskie marże wskazuje również przemysł (60%). O utracie rynku zbytów informują głównie przedstawiciele branży handlowej (40%) oraz przemysłowej (20%). Na ciągłe opóźnienia w płatnościach narzekają przede wszystkim handel i ponownie przemysł – po 20%. Ponadto w przemyśle mówi się też, że jest mało wspierany przez banki i instytucje finansowe. O negatywnym wpływie wojny na prowadzenie biznesu mówią w przeważającej części przedsiębiorcy z branży transportowej (14,3%). Na zbyt dużą sezonowość skarżą się z kolei usługi (8,3%)” – czytamy dalej.
Niemal 8% wszystkich badanych podaje, że mając wybór ponownego założenia biznesu, na pewno zrobiłoby to, ale poza granicami kraju: „założyłbym, ale nie w Polsce” – odpowiadają przedsiębiorcy głównie z branży usługowej (17%) i transportowej (14,3%).
Badanie zrealizowane w ramach projektu „Skaner MŚP”, przez Instytut Keralla Research, prowadzone co kwartał wśród mikro, małych i średnich firm. Próba = 500, technika: wywiady telefoniczne, termin: 3-9 października 2022.
Źródło: ISBnews