Komisja Europejska przyznała spółce Centralny Port Komunikacyjny dofinansowanie w wysokości ok. 290 mln zł (ok. 64 mln euro, czyli ok. 85% wartości projektu) z instrumentu CEF „Łącząc Europę” na opracowanie projektu budowlanego dla linii kolei dużych prędkości (KDP) między Warszawą i Łodzią, podało CPK.
„Odcinek Warszawa – CPK – Łódź jest kluczowy dla całego systemu kolejowego CPK. Już niedługo zapewni on dojazd nie tylko do nowego lotniska, ale również do głównej stacji przesiadkowej w Polsce. Wygrana CPK w ogólnoeuropejskim konkursie CEF zapewnia środki na realizację tego projektu” – powiedział prezes CPK Mikołaj Wild, cytowany w komunikacie.
Dla linii KDP między Warszawą i Łodzią trwają zaawansowane prace projektowe. Dokumentację dla odcinka Warszawa – CPK przygotowuje od listopada ubiegłego roku na zlecenie CPK konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” i Sud Architekt Polska. Zaprojektowanie dalszego fragmentu linii od CPK do Łodzi spółka CPK powierzyła konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika, przypomniano.
Odcinek między Warszawą i Łodzią będzie częścią linii kolejowej nr 85, czyli „szprychy” nr 9. Wraz z dalszym odcinkiem od Łodzi do Wrocławia i Poznania będą stanowić tzw. linię „igrek” (od swojego kształtu). W pierwszym etapie pociągi jadące tą trasą będą mogły osiągać prędkość eksploatacyjną do 250 km/h, a docelowo nawet 350 km/h (taka jest prędkość projektowa).
Dzięki inwestycji czas przejazdu między Warszawą a Łodzią skróci się do ok. 45 minut (dzisiaj na pokonanie tej trasy pociągiem potrzebujemy dwa razy więcej czasu). Podróżni dojadą do lotniska CPK z Warszawy w ok. 15 minut, a z Łodzi w ok. pół godziny, przypomniano także.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK jest w 100% własnością Skarbu Państwa.
(ISBnew
Źródło: ISBnews