Spółka CPK odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego podpisała z hiszpańską firmą inżynieryjną Ineco umowę na doradztwo techniczne przy projektowaniu i budowie kolei dużych prędkości (KDP), podała spółka. Kontrakt o wartości około 2 mln zł został zawarty na 4 lata.
„W zakres umowy CPK i Ineco wchodzą specjalistyczne konsultacje techniczne w sprawie rozwiązań stosowanych w projektach KDP, np. dotyczące budowy długich tuneli kolejowych, wdrażania systemu zasilania 2×25 kV AC, projektowania rozjazdów KDP, wdrażania systemu kierowania ruchem kolejowym ERTMS i certyfikacji linii” – czytamy w komunikacie.
Umowa z Ineco to kolejny etap działań z hiszpańskim przemysłem kolejowym. Spółka CPK współpracuje też z ADIF, czyli tamtejszym zarządcą infrastruktury kolejowej i jednym z najbardziej doświadczonych podmiotów tego typu w Europie. Efektem są m.in. warsztaty dotyczące liberalizacji rynku kolejowego oraz wymiana know-how w zakresie rozwiązań KDP, np. montażu torów, modernizacji systemów sterowania ruchem kolejowym i budowy infrastruktury telekomunikacyjnej, przypomniano.
Zgodnie z założeniami spółki CPK, do 2032 r. zostanie zbudowany i oddany do użytku odcinek KDP Warszawa – Łódź, co zbiegnie się w czasie z przeniesieniem ruchu lotniczego na nowe lotnisko. Pozostałe odcinki tzw. linii Y, czyli Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań, powstaną do 2035 r. W sumie daje to ok. 480 km nowych linii KDP, które są obecnie w Polsce na etapie zaawansowanego projektowania, a w przypadku tunelu w Łodzi prac przygotowawczych i budowlanych.
Ineco posiada ponad 30-letnie doświadczenie w branży KDP w Hiszpanii – na wszystkich etapach tamtejszych inwestycji: od studiów wykonalności i projektów budowlanych poprzez oddawanie linii do eksploatacji i kontrakty na utrzymanie sieci.
Źródło: ISBnews