Przedstawiciele Polski i Hiszpanii zawarli porozumienie o współpracy przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym (CPK), przede wszystkim w zakresie rozwoju polskiego systemu kolei dużych prędkości, podała spółka.
Dokument przewiduje współdziałanie obu krajów, które będzie dotyczyło przede wszystkim rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce. Ze strony polskiej dokument podpisał wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, a ze strony hiszpańskiej – minister transportu, mobilności i agendy miejskiej José Luis Ábalos, podano.
Jak zaznaczono, zawarte porozumienie w szczególny sposób koncentruje się na współpracy w zakresie rozwoju polskiego systemu kolei dużych prędkości. Hiszpania jest jednym ze światowych liderów w obszarze rozwoju i zarządzania systemem szybkich kolei, a strona polska jest zainteresowana czerpaniem z ich doświadczeń w tym zakresie.
Obecnie długość hiszpańskiej sieci kolei dużych prędkości wynosi 3 402 km, a pociągi osiągają prędkość do 310 km/h. KDP w Hiszpanii stanowią 22% całej sieci kolejowej w kraju, podano także.
Program kolejowy CPK zakłada budowę nowego ogólnokrajowego systemu transportu pasażerskiego opartego o szybkie połączenia. W ramach trzech etapów programu do końca 2034 r. powstanie 1789 km nowych linii kolejowych, w tym 850 km nowych linii Kolei Dużych Prędkości pozwalających na prędkość maksymalną do 250 km/h, a których parametry geometryczne pozwolą na późniejsze podniesienie tej prędkości nawet 350 km/h, jeśli będzie taka potrzeba.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100% własnością Skarbu Państwa.
Źródło: ISBnews