Centralny Port Komunikacyjny (CPK) rozpoczyna pozyskiwanie finansowania i w kolejnym roku będzie prowadził rozmowy z inwestorami oraz zawrze pierwsze umowy inwestycyjne, poinformował prezes Mikołaj Wild. Przewiduje finansowanie dłużne na poziomie 60%.
„Rozpoczynamy pozyskiwanie finansowania. Kolejny rok to rozmowy z inwestorami i pierwsze umowy inwestycyjne. Przewidujemy finansowanie dłużne na poziomie 60%. Mamy ramową umowę, która dotyczy robót przygotowawczych. Będzie to wstępem do dużego kontraktowania, do którego w 2023 będziemy razem z rynkiem się zabierać” – powiedział Wild podczas kongresu „Dialog o Gospodarce”, organizowanego przez Federację Przedsiębiorców Polskich (FPP) i którego partnerem medialnym jest ISBnews.
Zaznaczył, że jedno z pytań, na które CPK z rynkiem będzie musiał znaleźć odpowiedź, to zarządzanie ryzykami wzrostu cen.
„Opowiadamy się za open book. Przejmuje to na inwestora wzrost cen, ale wymaga transparentności od wykonawcy. Wydaje się to efektywniejsze od waloryzacji, ale nie jesteśmy tu jeszcze na końcu drogi” – powiedział prezes.
Zaznaczył, że w projektach kolejowych „niebawem” będzie pierwszy wniosek o pozwolenie na budowę.
„Jest wniosek lokalizacyjny o tunel łódzki, umowy o projektowanie linii Warszawa – Łódź. W najbliższym czasie zakładamy też umowę o projektowanie kolei wokół portu lotniczego Warszawa Solidarność. Pracujemy nad formułami dużych umów budowlanych” – wymienił Wild.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK jest w 100% własnością Skarbu Państwa.
Źródło: ISBnews