Prowadzisz własną działalność gospodarczą lub planujesz założyć firmę? Zadbaj o to, aby była ona postrzegana jako nowoczesna przez klientów, kontrahentów i pracowników. Dzięki temu osiągniesz wiele korzyści – zarówno finansowych, jak i wizerunkowych. Poznaj najważniejsze wyznaczniki nowoczesności w biznesie. Dowiedz się, jakie działania powinien wprowadzić w swojej firmie przedsiębiorca na miarę XXI wieku.
Korzystanie z innowacyjnych technologii
Trudno mówić o nowoczesności w firmie, jeśli korzysta ona z przestarzałych urządzeń, maszyn i rozwiązań technologicznych. Praca jest wtedy wolniejsza i mniej wydajna, a pracownicy mogą być bardziej narażeni na duże zmęczenie, spadek motywacji, a także popełnianie błędów.
Warto więc zainwestować w nowoczesne urządzenia, maszyny, linie produkcyjne czy sprzęt IT. W nowoczesnym przedsiębiorstwie nie powinno również zabraknąć oprogramowania komputerowego nowej generacji. Warto zadbać zwłaszcza o cyberbezpieczeństwo firmy, np. poprzez korzystanie z systemu antywirusowego, narzędzi do tworzenia kopii zapasowych czy szyfrowania plików.
Automatyzacja procesów
Nowoczesna firma automatyzuje możliwie jak najwięcej czynności, które są powtarzalne, czasochłonne, monotonne, a także nie wymagają od pracowników kreatywności, wiedzy ani doświadczenia. Można wykorzystać do ich wykonywania oprogramowanie komputerowe, np. CRM lub ERP. Automatyzacja dotyczy wielu procesów biznesowych, m.in. obsługi klientów, rekrutacji, kadr i płac, księgowości, zarządzania finansami, analizy danych, logistyki czy magazynowania.
Dzięki automatyzacji procesów pracownicy wykonują swoje obowiązki wydajniej, rzadziej popełniają błędy, a satysfakcja z ich pracy wzrasta. Przedsiębiorca zmniejsza natomiast koszty zatrudnienia oraz rekrutacji.
Digitalizacja
Jest to przeniesienie papierowych dokumentów firmowych do systemu komputerowego. Dzięki temu można szybciej je wyszukiwać, a także zabezpieczyć przed zgubieniem czy fizycznym zniszczeniem.
Nowoczesny styl zarządzania
W nowoczesnym przedsiębiorstwie nie ma miejsca na mobbing. Pracownicy są traktowani przez przełożonych w życzliwy i partnerski sposób. Mogą bez skrępowania zgłaszać swoje pomysły, opinie czy uwagi. Menedżer znacznie częściej motywuje podwładnych poprzez nagrody niż kary. Dzięki temu w pracy panuje dobra atmosfera, oparta na zaufaniu i wzajemnym wsparciu, a pracownicy wykonują swoje zadania w bardziej kreatywny oraz wydajny sposób.
Onboarding pracowniczy
Onboarding to różnego typu działania, które pomagają wdrożyć nowych pracowników w firmie, aby czuli się oni częścią zespołu. Powinni zostać zapoznani m.in. z obowiązującymi procedurami, normami, kulturą organizacyjną, zakresem obowiązków i wartościami firmy.
Do popularnych praktyk onboardingowych można zaliczyć m.in. wręczenie nowo zatrudnionym osobom podręcznika pracownika i zestawu powitalnego, zaproszenia do udziału w grach, oprowadzenie po firmie czy przydzielenie indywidualnego opiekuna, tzw. buddy’ego.
Przyjazne miejsce pracy
Nowoczesna firma zapewnia zatrudnionym osobom przyjazne warunki pracy. Powinna więc dbać m.in. o komfortową temperaturę, oświetlenie czy brak nadmiernego hałasu. Ważne jest również, aby każdy pracownik miał odpowiednio wyposażone stanowisko pracy.
Nie można również zapomnieć o tym, aby oferować pracownikom finansowe i pozafinansowe benefity, w tym premie, nagrody, samochód i telefon służbowy, kartę sportową czy prywatną opiekę medyczną.
Idea CSR
Nowoczesny przedsiębiorca nie skupia się wyłącznie na maksymalizowaniu zysków, lecz zarazem bierze pod uwagę dobro wszystkich interesariuszy, w tym pracowników, klientów, dostawców i mieszkańców społeczności lokalnej. Osiąga dzięki temu korzyści wizerunkowe.
Firma praktykuje CSR, jeśli dba o ekologię, np. korzysta z floty samochodów elektrycznych, fotowoltaiki, pomp ciepła czy energooszczędnego oświetlenia. W ideę CSR wpisuje się również wolontariat pracowniczy, wspieranie fundacji czy dofinansowywanie lokalnych inicjatyw społecznych.
Jak sfinansować inwestycje w unowocześnienie firmy?
Unowocześnianie firmy najczęściej wymaga kosztownych inwestycji. Przedsiębiorca nie musi zamrażać własnego kapitału, lecz może skorzystać z zewnętrznych źródeł finansowania, np. leasingu lub kredytu.
Leasing jest znacznie łatwiej dostępny, nawet dla nowych firm. Nie trzeba wnosić wysokiego wkładu własnego ani narażać się na czasochłonne formalności. Długość umowy, wysokość raty oraz harmonogram spłaty można elastycznie dostosować do swoich potrzeb i możliwości finansowych firmy. Po zakończeniu leasingu przedsiębiorca może zdecydować się na korzystny wykup lub sfinansowanie nowego przedmiotu.
Artykuł sponsorowany