Rozbudowany pakiet opieki medycznej jako najbardziej atrakcyjny benefit pracowniczy wskazało 35% ankietowanych, wynika z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service. Wizja skróconego dnia czy tygodnia pracy lub wydłużenia urlopu jest atrakcyjna w sumie dla 80% Polaków.
Z danych Eurostatu podsumowujących 2021 r. wynika, że Polacy są jednym z najdłużej pracujących narodów w Unii Europejskiej. Średni tygodniowy czas pracy w naszym kraju wyniósł 39,7 godzin. Dłużej pracowali tylko Grecy (średnia 40,1 godzin) oraz Rumuni (39,8 godzin). Średnia dla wszystkich krajów członkowskich wyniosła 36,2 godzin pracy tygodniowo, podano.
„W Polsce w porównaniu do krajów Unii Europejskiej pracujemy długo, choć warto pamiętać, że jeszcze nie tak dawno standardem była praca w soboty. To się zmieniło i wiele wskazuje na to, że czas pracy globalnie będzie się skracał. Konsekwencją może być właśnie 4-dniowy tydzień pracy. W Polsce jest to jeszcze na razie perspektywa długoterminowa i na pewno nie obejmie ona całego rynku pracy. Widać jednak, że nasi pracownicy uważają tę ideę za atrakcyjną i chcą docelowo pracować mniej” – powiedział założyciel Personnel Service Krzysztof Inglot, cytowany w komunikacie.
Dla pracowników, po dwóch latach funkcjonowania w pandemii, priorytetem jest zdrowie. Niemal co trzecia osoba (35%) przyznaje, że z wszystkich dostępnych na rynku benefitów pracowniczych najbardziej chciałaby otrzymać od pracodawcy rozbudowany pakiet opieki medycznej. Zaraz po zdrowiu przychodzi czas na odpoczynek, którego potrzebujemy coraz więcej. Najbardziej zachęcająco brzmi dla pracowników 4-dniowy tydzień pracy, za którym opowiada się 29% osób. Na drugim miejscu są dodatkowe dni wolne w roku, które zadowolą 28% pracowników, a 23% zatrudnionych za optymalne uznaje skrócenie dnia pracy o jedną godzinę dziennie, podkreślono.
„Mniej popularne benefity wśród polskich pracowników, na które wskazuje mniej niż co piąta osoba, to: home office przez 2-3 dni w tygodniu (15% wskazań), szkolenia online (13% wskazań), dofinansowanie do zdalnych form rozrywki, jak np. Netflix (11% wskazań), doradztwo podatkowe z zakresu Polskiego Ładu (10% wskazań). Najmniej atrakcyjne dla pracowników jest wsparcie psychologiczne, którego oczekuje 9% osób. Urlop menstruacyjny wskazało 5% pracowników” – zakończono.
Badanie przeprowadzono na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna metodą CAWI (Camputer-Assister Web Interview) w terminie 8-12 lutego 2022 roku. Próbę pracowników dobrano metodą selekcji z ogólnopolskiej próby losowo-kwotowej N=1 000 osób w wieku od 18-tu lat wzwyż, z czego wyselekcjonowana została próba właściwa do analiz, tj. osoby pracujące na dowolny rodzaj umowy lub prowadzące działalność gospodarczą.
Źródło: ISBnews