Dofinansowanie z Funduszy Europejskich na budowę linii tramwajowej Krakowskiego Szybkiego Tramwaju zostanie zwiększone o blisko 33 mln zł, poinformowało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFPR). Linia ma połączyć osiedle Krowodrza Górka z Górką Narodową.
Na terenie Krakowa realizowanych jest obecnie pięć przedsięwzięć transportowych o łącznej wartości ponad 1,46 mld zł.
„Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR), które zarządza krajowymi programami unijnymi, dostrzega konieczność rozwoju transportu miejskiego. Dlatego miasta mogą liczyć na dodatkowe pieniądze dla komunikacji miejskiej” – powiedział minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda, cytowany w komunikacie.
W ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej mają powstać trzy parkingi typu Park&Ride, by umożliwić pozostawienie samochodów i kontynuację podróży transportem zbiorowym. Nowa linia wraz z węzłem przesiadkowym ma poprawić dostępność komunikacyjną północnych obszarów miasta.
„To największa na północy Krakowa inwestycja komunikacyjna miasta. Nowa linia tramwajowa będzie uzupełnieniem komunikacji autobusowej. Dzięki niej poprawi się płynność ruchu, zwiększy komfort podróży. Ograniczony zostanie negatywny wpływ transportu na środowisko naturalne” – dodał Puda.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to forma współpracy samorządów współfinansowana ze Funduszy Europejskich. Partnerstwa miast wojewódzkich i otaczających je gmin wspólnie ustalają cele i wskazują inwestycje niezbędne do ich osiągnięcia.
Na terenie Krakowa realizowane jest pięć projektów o łącznej wartości ponad 1,46 mld zł. Inwestycje obejmują budowę nowej linii tramwajowej w ramach Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku Krowodrza Górka – Górka Narodowa, a także nowej trasy tramwajowej wzdłuż Trasy Łagiewnickiej, przebudowę istniejących odcinków tras tramwajowych oraz zakup tramwajów i autobusów elektrycznych.
„Transport w Krakowie i jego regionie przeżywa obecnie dynamiczny rozwój. Budujemy północną obwodnicę miasta, przebudowujemy kolej aglomeracyjną. Dzięki środkom europejskim zaś stolica Małopolski zyska nową linię tramwajową, która ułatwi mieszkańcom północnej części miasta dojazd do jego centrum” – podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Z programu Infrastruktura i Środowisko już około 10 mld zł trafiło na rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.
Realizowane projekty obejmują budowę i modernizację infrastruktury tramwajowej i autobusowej, zakup nowego taboru tramwajowego, trolejbusowego i autobusowego, elementy Inteligentnych Systemów Transportowych, budowę węzłów przesiadkowych oraz rozbudowę II linii warszawskiego metra.
Powstać ma ponad 200 km nowych lub zmodernizowanych linii tramwajowych i linii metra. Docelowo zakupionych lub zmodernizowanych ma zostać ponad 1 100 szt. jednostek taboru pasażerskiego.
Źródło: ISBnews