Ecommerce Europe – paneuropejska organizacja reprezentująca sektor handlowy i e-commerce’owy – opublikowała list otwarty do decydentów zarówno unijnych, jak i krajowych wzywający do efektywnej implementacji unijnego prawodawstwa i stosowania tych samych zasad wobec wszystkich graczy na unijnym rynku.
„W ostatnich latach, a nawet ostatnio, nowi gracze e-commerce spoza UE weszli do Unii i wywierają dużą presję na jednolity rynek oraz na firmy, które mają już siedzibę w UE. Zawsze byliśmy i nadal będziemy zdecydowanie opowiadać się za otwartym i konkurencyjnym rynkiem, ponieważ handel elektroniczny jest zjawiskiem globalnym. Decydenci i właściwe organy muszą jednak zapewnić, by konkurencja ta była uczciwa” – oświadczył sekretarz generalny Ecommerce Europe Luca Cassetti, cytowany w komunikacie.
W liście otwartym zwrócono uwagę, że w ostatnich latach UE była świadkiem pojawienia się nowych graczy e-commerce spoza Unii, którzy wywierają dużą presję na jednolity rynek i na firmy, które już mają siedzibę w UE.
„Niektórzy z tych graczy dysponują wyjątkowymi zasobami finansowymi, co pozwala im na bardzo szybki wzrost i dotarcie do pierwszej dziesiątki najlepiej prosperujących graczy w kilku krajach w ciągu zaledwie kilku miesięcy, również dzięki często bardzo agresywnym praktykom marketingowym i kampaniom reklamowym prowadzonym na całym świecie. Co więcej, rządy krajów, w których firmy te mają swoje siedziby (głównie w Azji), często mocno subsydiują ich rynek e-commerce, dzięki czemu ich eksport na inne rynki, takie jak UE, może rosnąć wykładniczo” – napisano w liście.
Ecommerce Europe i członkowie jej krajowych stowarzyszeń wezwali Komisję Europejską, państwa członkowskie i właściwe organy „do zapewnienia wszelkich niezbędnych środków kontroli działalności tych podmiotów spoza UE z taką samą dokładnością, jaka jest stosowana w przypadku kontroli przedsiębiorstw już mających siedzibę i działających w Unii”.
„W przypadku stwierdzenia przez organy ścigania niezgodności z przepisami, podmioty te powinny zostać ukarane z taką samą determinacją, jaka jest stosowana wobec podmiotów z siedzibą w UE w przypadku naruszeń, aby zapewnić uczciwą konkurencję dla wszystkich podmiotów działających na jednolitym rynku UE. Oprócz związanego z biznesem argumentu równych szans, wdrożenie silnych, skutecznych i wydajnych mechanizmów egzekwowania prawa UE wobec wszystkich podmiotów działających w Unii ma również zasadnicze znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa konsumentów w UE, a zatem powinno być traktowane priorytetowo przez decydentów” – wskazano w liście.
Ponadto, ponieważ organizacja zidentyfikowała brak koordynacji między krajowymi organami egzekwowania prawa jako – w jej ocenie – poważne zagrożenie dla skutecznego egzekwowania przepisów UE, wzywa ona decydentów do promowania i ułatwiania głębszej współpracy i koordynacji między państwami członkowskimi UE i ich organami, aby zapewnić spójne stosowanie przepisów, umożliwiając w ten sposób prawdziwie równe warunki działania w UE.
„Ecommerce Europe i członkowie jej krajowych stowarzyszeń liczą na determinację unijnych i krajowych decydentów do szybkiego działania w ważnych kwestiach podkreślonych w tym liście i pozostajemy do ich pełnej dyspozycji w celu dalszej dyskusji i współpracy w celu zapewnienia równych szans” – zakończono w liście.
Członkowie Ecommerce Europe są stowarzyszeniami krajowymi lub członkami firm w państwach członkowskich UE, krajach EFTA lub krajach kandydujących do UE.
Źródło: ISBnews