Esotiq & Henderson chce skupić się w tym roku na dalszej optymalizacji kosztów, wzroście przychodów przy wzroście marży brutto, a także poszerzeniu oferty, dynamicznym rozwoju kanałów online i ekspansji międzynarodowej, poinformowały przedstawicielki spółki.
„Naszą strategią na najbliższe lata jest maksymalizowanie przychodów przy jak najlepszej rentowności. W bieżącym roku bardzo mocno patrzymy na optymalizację, podnoszenie rentowności i poszukujemy rozwiązań optymalizacyjnych w każdym obszarze działalności spółki. […] Głównymi celami na 2024 rok są koncentracja na wzroście sprzedaży przy jednoczesnym wzroście marży brutto, a także przyspieszenie rotacji towaru w sieci sprzedaży i optymalizacja jego jakości handlowej” – powiedziała członek zarządu Diana Okular podczas wideokonferencji.
„Staramy się wciąż optymalizować koszty, żeby poprawiać rentowność, inicjujemy procesy, które wspomagają automatyzację i optymalizację, inwestujemy w nowe technologie, które pozwolą poprawić działalność operacyjną. Jeśli chodzi o stan zapasów, to zmniejszył się on o 34% w 2023 r. i staramy się zmienić zarządzanie stockiem tak, żeby utrzymywać ten zapas obecnym poziomie. Uwolnienie zapasów pozwoliło na obniżenie kosztów magazynowania i funkcjonowania” – dodała członek zarządu ds. finansowych Sylwia Nieckarz.
Pytana czy jest potencjał do dalszej optymalizacji zapasów, Nieckarz odpowiedziała, że spółka będzie analizować, czy jej się to uda, ale na obecną chwilę poziom zapasów jest optymalny.
Okular podkreśliła, że celem spółki jest też ekspansja międzynarodowa w kooperacji z partnerami lokalnymi.
„Mieliśmy 288 salonów na koniec 2023 r., z czego 22 poza granicami Polski, ale też realizowaliśmy sprzedaż poprzez sklep online w Polsce i platformy w wielu krajach europejskich. Kolejne nowe lokalizacje mają zapewnić wysoką rentowność realizowanej tam sprzedaży. Jesteśmy w procesie pozyskiwania nowych partnerów, bo sklepy stacjonarne będziemy rozwijać z partnerami lokalnymi. Kluczowe rynki do dalszej ekspansji poprzez sklepy stacjonarne to Czechy, Słowacja, Rumunia, Bułgaria, Chorwacja i chcemy umocnić naszą obecność na rynku Niemieckim, a pozostałe kraje Europy Zachodniej będziemy rozwijać poprzez platformy zakupowe i online. W Niemczech szukamy platform i partnerów handlowych. […] Ponadto skupiamy się na rozwoju powierzchni handlowej poprzez nowy model franczyzy depozytowej Esotiq Micro w Polsce, czyli nowy model dla mniejszych miast i w mniejszych metrażach oraz na rozwoju sklepów partnerskich poza granicami” – powiedziała Okular.
Zaznaczyła też, że spółka wdraża też nowe linie produktowe dla poszerzania oferty i rozszerza m.in. ofertę bielizny premium, czy bielizny funkcyjnej chętnie kupowanej za granicą. I wskazała, że w tej chwili spółka główny nacisk stawia na rozwój kanału online, nie zapominając o core-biznesie w postaci sklepów stacjonarnych.
„Będziemy też mocno działać na rzecz zwiększenia sprzedaży on-line zarówno poprzez sklepy online własne, jak i platformy marketplace. […] Skupiamy uwagę na wszystkich kanałach online’owych nie zapominając jednak o sklepach stacjonarnych. Nie odpuszczamy żadnego z kanałów. Spodziewamy się, że udział kanału online będzie rósł w sprzedaży całej spółki […] Rozwijamy własny sklep internetowy esotiq.com, jesteśmy w fazie dużej pracy, żeby nasza obecność na platformach zakupowych była znacznie większa i żeby przychody z tego miały znacznie większy udział w wynikach sprzedażowych” – powiedziała Okular.
Esotiq & Henderson odnotował 7,39 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2023 r. wobec 8,08 mln zł zysku rok wcześniej, zysk operacyjny wyniósł 15,99 mln zł wobec 12,98 mln zł zysku rok wcześniej, a skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 275,5 mln zł w 2023 r. wobec 241,79 mln zł rok wcześniej. Marża brutto na sprzedaży była na poziomie 64,6%. Grupa odnotowała również rekordową sprzedaż w Internecie, która wzrosła o 36% r/r do 52,6 mln zł.
W 2023 r. sieć sprzedaży marki Esotiq zmniejszyła się o 8 salonów. Sieć stacjonarnych salonów na koniec ub.r. liczyła 288 placówek, w tym 219 sklepów partnerskich oraz 69 salonów własnych. W Polsce funkcjonowało 266 salonów, a za granicą 22 – w Serbii, Łotwie, Macedonii, Mołdawii, Niemczech, Słowacji i Ukrainie. Całkowita powierzchnia sprzedażowa Esotiq w stosunku do 2022 roku zmniejszyła się o 2,6% i wynosiła 17 775 m2. W sklepach partnerskich realizowane jest 38% ogółu przychodów, w salonach własnych 23%, w kanale hurtowym i multibrandowym 16%, a w Internecie 20%.
Esotiq & Henderson to przedsiębiorstwo zajmujące się projektowaniem, produkcją i sprzedażą produktów odzieżowych i kosmetycznych. W lipcu 2015 r. spółka przeniosła się na rynek główny GPW z NewConnect, na którym była notowana od czerwca 2011 r.
Źródło: ISBnews