Grupa Eurocash, która oceniła, że cele finansowe założone w Strategii na lata 2023-2025 mogą nie zostać osiągnięte, nadal jest przywiązana do strategii i ją realizuje, poinformował prezes Paweł Surówka w wywiadzie dla ISBnews.
Eurocash podał wcześniej, że osiągnięcie zakładanych na 2025 r. wyników finansowych, w szczególności 1 mld zł EBITDA oraz 1 mld zł przychodów Frisco, może nie być możliwe oraz że zarząd nie planuje publikacji prognoz na rok 2025.
Strategia Grupy 2023-2025 opiera się na trzech filarach: integracji działań w segmencie hurtowym, doskonaleniu organizacji współpracy z franczyzobiorcami oraz budowaniu przewag konkurencyjnych na bazie digitalizacji i zarządzania danymi.
„Wdrażamy przede wszystkim integrację hurtu, transformację Delikatesów Centrum – w tym momencie już prawie 60 sklepów uległo remodelingowi i mają bardzo obiecujące wyniki. Będziemy kontynuowali transformację większości naszych sklepów własnych w tym modelu, a docelowo całą sieć. W dalszym ciągu ważna jest też poprawa rentowności Frisco i Dużego Bena oraz poprawa rentowności i digitalizacja Grupy, m.in. w ramach integracji sklepów franczyzowych i partnerskich w systemach POS” – powiedział Surówka w rozmowie z ISBnews.
„To są wszystkie działania, które chcemy zrobić jako zarząd i do tego dalej się zobowiązujemy” – dodał.
Wskazał też, że jeśli chodzi o przyszłoroczny capex to Grupa jest w fazie budżetowania i nie jest w stanie precyzyjnie odpowiedzieć jakie będą wydatki, ale nie spodziewa się, żeby znacząco odbiegały od tego, ile inwestowano w poprzednich latach.
Prezes podkreślił też znaczenie pracy, jaką Grupa włożyła w ograniczenie kosztów i dyscyplinę kosztową.
„Biorąc pod uwagę bardzo słabą konsumpcję i słabe wyniki sprzedażowe, te wyniki są dla nas rozczarowujące, nie mniej jednak trzeba wskazać na to, że spadek marży EBITDA o 0,7 pkt proc. jest porównywalny do spadku, który widzimy u innych graczy na rynku. On też pokazuje, że mimo gigantycznej inwestycji w marże, wykonaliśmy bardzo dużą pracę przy redukcji kosztów” – zaznaczył prezes.
„Zwracamy uwagę, że nasze koszty całkowite – jeśli wyjąć część ekspansji, rosły o blisko 1,4 pkt proc., a przy 20-proc. wzroście płacy minimalnej to jest duży wysiłek i dyscyplina z naszej strony, które pokazują, jak bardzo spółka była w stanie zrównoważyć wzrost kosztów na płacach i czynszach, oszczędnościami i redukcjami” – dodał.
Wskazał też, że Grupa nadal będzie utrzymywała dyscyplinę kosztową.
„Naszą ambicją jest to, aby koszty były jak najbardziej porównywalne do poprzedniego roku. Nadal dyscyplina kosztowa będzie nam towarzyszyła. Co do marży EBITDA, to nie chciałbym dawać projekcji na kolejny kwartał, bo to zależy od otoczenia i dziś jest to trudne do przewidzenia” – podkreślił.
Grupa podała wcześniej, że w I-III kw. 2024 r. miała 91,52 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 16,66 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 24 287,3 mln zł w porównaniu z 24 531,57 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 608,3 mln zł wobec 739,5 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowana marża brutto na sprzedaży w III kw. 2024 r. wyniosła 12,9% (spadek o -0,5 pkt proc. r/r), a w pierwszych 3 kwartałach 2024 r. marża brutto na sprzedaży spadła o -0,2 pkt proc. r/r do 13,1%.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40.
Źródło: ISBnews