Przychody Grupy Eurocash powinny przekroczyć w tym roku 26 mld zł (wobec 25,4 mld zł w ub.r.), przy czym grupa liczy na przyspieszenie wzrostu sprzedaży hurtowej do ok. 3-4% r/r (wobec 1% r/r w ub.r.), poinformował ISBnews członek zarządu i dyrektor finansowy Jacek Owczarek.
„Rok 2020 był to rok, który upłynął pod znakiem COVID-19, w związku z tym praktycznie nie odnotowaliśmy sprzedaży do segmentu HoReCa, a wynosi ona ok. 300 mln zł rocznie. Wyniki zeszłego roku nie obejmowały już również widocznego jeszcze w 2019 r. kontraktu z Orlenem, którego wartość wynosiła kilkaset milionów złotych rocznie. Po stronie hurtowej w miarę naturalne są wzrosty rzędu 3-4% i tego należałoby się spodziewać. Ogółem w tym roku powinniśmy przekroczyć zatem 26 mld zł obrotu” – powiedział Owczarek w rozmowie z ISBnews.
Sprzedaż segmentu hurtowego w 2020 r. sięgnęła 18,9 mld zł (+1% r/r) i stanowiła ponad 74% łącznych przychodów Grupy Eurocash.
Dyrektor finansowy wskazał, że spodziewa się stopniowego powrotu do większych wolumenów w tym roku w tych segmentach grupy, które pozostawały pod najsilniejszym, negatywnym wpływem pandemii w ub.r. Nie przewiduje natomiast konieczności wzmocnienia tych obszarów poprzez dodatkowy capex lub zaangażowanie kapitału obrotowego.
„Z punktu widzenia całej grupy są trzy segmenty, które ucierpiały przez COVID-19: dwa – przez zamknięcie centrów handlowych, tj. Kontigo i InMedio, oraz cała HoReCa po stronie hurtowej. Jeśli chodzi o stronę hurtową, zmniejszyliśmy koszty działalności, żeby dostosować je do obecnego popytu. Natomiast w przypadku odbicia rynkowego, możemy dosyć łatwo wrócić do większych wolumenów. Tu więc żadna inwestycja z punktu widzenia capeksu czy zaangażowania kapitału obrotowego nie jest właściwie potrzebna” – ocenił Owczarek.
„Paradoksalnie, InMedio było dużo bardziej dotknięte pandemią w I połowie roku, niż w przypadku drugiego lockdownu, kiedy notowaliśmy już sprzedaż like-for-like na poziomie nisko ujemnym. Generalnie, przy pewnym powrocie klientów do centrów handlowych, można ocenić, że ten segment zachowuje się dobrze. Widać jednocześnie, jak silny i dobrze prowadzony jest to format, w porównaniu z konkurencją” – dodał.
Zaznaczył, że grupa będzie koncentrować się również na zwiększeniu wartości sprzedaży internetowej Kontigo.
„Kontigo to model, który opierał swoją działalność na centrach handlowych. To był projekt, który zaczynał być dochodowy, notowaliśmy dobre wyniki na poziomie sklepów. Pandemia natomiast ten model mocno zmieniła – ten segment rynku coraz bardziej próbuje rozwijać się w oparciu o internet. My robimy to samo: chcemy, żeby wartość sprzedaży internetowej znacząco wzrosła – podobnie, jak dzieje się to we Frisco, ale z drugiej strony, to jest ciągle za mało, żeby zrekompensować spadek w centrach handlowych. Ta inwestycja w internet vs sprzedaż offline w Kontigo to projekt nastawiony na dłuższy okres” – powiedział Owczarek.
Zaznaczył, że w segmencie hurtowym grupa będzie koncentrować się na digitalizacji relacji z klientami.
„W hurcie coraz bardziej digitalizujemy nasze relacje z klientami przez platformę eurocash.pl, przez marketplace, przez zintegrowany system kasowy. A z drugiej strony, w detalu – przeszliśmy etap integracji i jesteśmy na etapie normalnej pracy, tu zaczęło się operacyjne, codzienne usprawnianie i poprawianie efektywności, szczególnie sklepów własnych” – powiedział CFO.
CFO zapowiedział, że tegoroczny cel grupy w przypadku otwarć Delikatesów Centrum to ok. 80 sklepów.
„Delikarta – nasz program lojalnościowy z aplikacją i kartą, który sprowadza się do oferty zindywidualizowanych promocji – ma prawie 2,2 mln użytkowników. To jest kierunek, którym chcemy podążać i pokazywać, że każdego traktujemy inaczej, jeśli chodzi o promocje. Nasz cel na ten rok to otwarcie ok. 80 sklepów” – powiedział Owczarek.
Na koniec 2020 r. sieć handlu detalicznego Grupy Eurocash obejmowała 1 573 małe supermarkety (967 franczyzowych oraz 606 własnych), w tym 1 545 działających pod marką Delikatesy Centrum, oraz 432 saloników prasowych Inmedio.
Sieć marketów alkoholowych Duży Ben na koniec 2020 r. liczyła już 129 placówek (+52 r/r), sklepy kosmetyczne Kontigo były obecne w 36 lokalizacjach (+6 r/r), a sieć abc na kołach liczyła 115 mobilnych sklepów (+29 r/r).
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych. Oferuje także wsparcie marketingowe dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben, a także Kontigo oraz Koliber. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.
Źródło: ISBnews