Eurocash zwiększył sprzedaż we wszystkich segmentach działalności o ponad 10% r/r w całym I kw. br. i notuje dalsze przyspieszenie wzrostu sprzedaży w kwietniu, poinformował ISBnews członek zarządu i dyrektor finansowy Jacek Owczarek. Grupa liczy, że w całym 2022 r. jej sprzedaż będzie rosła szybciej niż rynek.
„Te ponad 10% wzrostu sprzedaży dotyczy całego I kwartału. Kwiecień może przynieść nawet szybszy wzrost, ale to wynika głównie z tego, że święta w tym roku są trochę później niż w zeszłym roku i więcej klientów robi zakupy świąteczne w tym miesiącu, podczas gdy rok temu więcej było zakupów w marcu. Cały nasz segment rynku jest zdecydowanie silniejszy niż rok temu” – powiedział Owczarek w rozmowie z ISBnews.
Wśród głównych przyczyn szybkiego wzrostu sprzedaży wymienił podwyższoną inflację oraz napływ uchodźców z Ukrainy.
„Jedna przyczyna to baza, ale ważniejsza przyczyna to inflacja. Jednocześnie do Polski napłynęło ok. 2 mln uchodźców, co przekłada się na większe zakupy żywności. Widzimy to również w ujęciu geograficznym. Po wybuchu wojny w Ukrainie nasza sprzedaż na 'ścianie wschodniej’ – głównie na Podkarpaciu i Lubelszczyźnie – wzrosła o kilkadziesiąt procent w ciągu tygodnia. Teraz, oczywiście, uchodźcy są bardziej rozprzestrzenieni po całym kraju i ten wzrost sprzedaży się wypłaszcza. Czwarty powód to fakt, że jesteśmy beneficjentem skali po stronie hurtowej. Nasze udziały w rynku hurtowym mniejszych, niezależnych sklepów to ok. 28%. Następuje konsolidacja dostaw do większych podmiotów – widzimy to w danych statystycznych i badaniach dostępnych publicznie” – wymienił CFO.
Wcześniej dziś prezes Eurocash Paweł Surówka poinformował, cytowany w komunikacie spółki, że sprzedaż Grupy Eurocash „rośnie w tym roku powyżej 10% r/r”, co przekłada się na polepszenie wszystkich wskaźników biznesowych, które sytuują się na „znacznie wyższym” poziomie niż w porównywalnym okresie przed pandemią.
„W zeszłym roku nasza sprzedaż wzrosła o 3,5% – czyli dokładnie tyle, ile szacuje Nielsen dla całego rynku. Myślę, że w tym roku mamy dużą szansę rosnąć szybciej niż rynek. O tym świadczy bardzo dobry początek roku” – wskazał też Owczarek.
Sprzedaż ogółem Grupy Eurocash wzrosła w 2021 r. o 3,49% r/r do 26 166,94 mln zł. Według cytowanych przez nią danych Nielsena wartość całego rynku FMCG w Polsce wzrosła w ub.r. o 3,5% r/r.
Dyrektor finansowy zwrócił uwagę na poprawę sprzedaży w segmencie Hurt (który odpowiadał za niemal 74% przychodów w ub.r.).
„Pierwsze półrocze ub.r. było wyjątkowo słabe, co najlepiej widać po wynikach segmentu cash&carry. Startowaliśmy od 12,6% spadku sprzedaży LFL w I kw. 2021 r., a w ostatnim kwartale wynik był już dodatni i wyniósł 5,2% r/r. W I kwartale tego roku mamy już dwucyfrowy wzrost w cash&carry. Ale to wynika z niskiej bazy ub. roku. W moim odczuciu, wracamy do sprzedaży z 2019 r.” – podsumował Owczarek.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych. Oferuje także wsparcie marketingowe dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben, a także Kontigo oraz Koliber. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.
Źródło: ISBnews