Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zawarła umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Miechów – Szczepanowice, podała GDDKiA. Wykonawcą kontraktu o wartości 162,4 mln zł będzie konsorcjum firm: Fabe Polska i „SP” Sine Midas Stroy.
„Droga ekspresowa S7 to jedna z najważniejszych dróg w kraju i jednocześnie kluczowa inwestycja z punktu widzenia stworzenia sprawnego układu komunikacyjnego Małopolski. Dzięki tej trasie pojedziemy wygodnie i bez tracenia czasu na stanie w korkach w kierunku Warszawy. Także mieszkańcy miejscowości, przez które przebiega obecnie DK7, i przez które codziennie przejeżdżają dziesiątki tysięcy samochodów, czekają z niecierpliwością na nową trasę” – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie.
Zakres zadania obejmuje zaprojektowanie i budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 5,3 km wraz z obiektami inżynierskimi, infrastrukturą towarzyszącą i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu. Zadaniem wykonawcy będzie uzyskanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i decyzji niezbędnych do realizacji inwestycji, podkreślono.
„Oprócz budowy ciągu głównego S7 zaplanowano przebudowę istniejących dróg, zapewnienie dojazdu do nieruchomości, budowę dodatkowych jezdni zlokalizowanych w pasie drogowym drogi ekspresowej, budowę lub przebudowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, przejazdów i wjazdów awaryjnych na drogę ekspresową, budowę systemu odwodnienia terenu, kanalizacji deszczowej, urządzeń podczyszczających i zbiorników retencyjnych. Powstaną ponadto urządzenia ochrony środowiska, w tym zabezpieczenie akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, zieleń i ogrodzenie drogi ekspresowej. Przebudowane zostaną urządzenia i sieci istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej. Wybudowane będzie oświetlenie i zasilająca sieć energetyczna, a także urządzenia bezpieczeństwa ruchu” – czytamy dalej.
Odcinek S7 Miechów – Szczepanowice jest częścią trasy S7 o długości 55 km, która została podzielona na krótsze odcinki realizacyjne:
- Moczydło – Miechów, dł. 18,7 km,
- Miechów – Szczepanowice, dł. 5,3 km,
- Szczepanowice – Widoma, dł. 13,1 km,
- Widoma – Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta), dł. 18,3 km.
Trwa budowa odcinka S7 Moczydło – Miechów. 16 kwietnia 2020 r. podpisana została umowa na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S7 od granicy woj. świętokrzyskiego (Moczydło) do węzła Miechów, a 27 lipca 2020 r. rozpoczęły się prace w terenie. Obecnie, pomimo przerwy zimowej, trwają prace zbrojarskie na budowie węzła Miechów. Przygotowywane jest zaplecze budowy estakady nad rzeką Nidzicą i drogą powiatową w Giebułtowie. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r., przypomniano.
Na budowie ponad 13 km odcinka S7 Szczepanowice – Widoma roboty rozpoczęły się we wrześniu 2019 r. Zaawansowanie prac na tym odcinku S7 wynosi obecnie ponad 82%. Także na tym odcinku, pomimo przerwy zimowej, trwają prace w ograniczonym zakresie. Montowane są m.in. bariery energochłonne w pasie rozdziału, wykonywane wykopy rowów i prace porządkowe w pasie drogowym. Prowadzone są także roboty na obiektach inżynierskich. Zakończenie budowy tego odcinka jest planowane jesienią 2021 r.
7 grudnia 2020 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z włoską firmą Webuild z powodu braku należytego wykonywania robót i braku pozytywnej reakcji na wezwania do poprawy oraz powstałą zwłokę w realizacji prac na odcinku drogi ekspresowej S7 Widoma – Kraków. Od przekazania placu budowy do grudnia 2020 r. wykonawca nie przedstawił harmonogramu, który zapewniłby realizację robót w terminie i prowadził wyłącznie prace przygotowawcze. Wycięto ok. 90% drzew, częściowo odhumusowano teren pod drogi dojazdowe i również częściowo wykonano dojazdy do terenu budowy. Nie rozpoczęto żadnych prac drogowych ani mostowych na trasie głównej. Pomimo wezwań do poprawy wykonawca nie zmobilizował ani niezbędnej liczby pracowników, ani potrzebnego sprzętu. Obecnie trwa postępowanie przetargowe na wybór nowego wykonawcy.
Źródło: ISBnews