Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka ocenia, że spadek wyników w I kw. br. jest zgodny z przewidywaniami zarządu, a pozytywnym elementem jest wysoka marża brutto z „bardzo dobrymi perspektywami”, poinformował prezes Piotr Mikrut. Spółka podtrzymuje, że stabilizacja r/r rynku pod względem wolumenowym w 2024 r. byłaby dobrym scenariuszem.
„Same procenty [zmiana procentowa wyników r/r w I kw.] rzeczywiście wyglądają źle, natomiast mamy sytuację w pełni pod kontrolną i to jest to, […] czego jako zarząd się spodziewaliśmy” – powiedział Mikrut podczas konferencji prasowej.
„Pierwsza marża, marża brutto jest na bardzo wysokim poziomie i perspektywy dla tej marży są również bardzo dobre” – dodał.
W komentarzu do wyników I kwartału Grupa Śnieżka podała, że wypracowała w I kwartale 2024 roku 172,3 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza spadek o 14,5% r/r. W analizowanym okresie wynik EBITDA wyniósł 26,3 mln zł, a zysk netto 10,6 mln zł, czyli odpowiednio o 29,8% i 38,7% mniej r/r. Spadek wyników to konsekwencja umocnienia złotego względem forinta i hrywny oraz wdrażania zmian w modelu dystrybucji na rynku niezależnym w Polsce. To ostatnie oznacza, że wybrane punkty handlowe, które do tej pory były obsługiwane pośrednio przez dystrybutorów, mogą teraz jednocześnie dokonywać zakupów bezpośrednio w Grupie Śnieżka.
Na obniżenie zyskowności Grupy, oprócz spadku sprzedaży, wpływ miał wzrost kosztów ogólnego zarządu o 21,2% r/r oraz kosztów sprzedaży o 8% r/r. Marża EBITDA w I kwartale 2024 roku wyniosła 15,3%, co oznacza spadek rok do roku o 3,3 pkt proc. Jednocześnie, dzięki spadkowi kosztów wytworzenia o 23,6% Grupa wypracowała 48,4% marży brutto ze sprzedaży, czyli o 6,2 pkt proc. więcej r/r.
Wartość sprzedaży krajowej osiągnęła 124,4 mln zł, czyli o 16,1% mniej r/r, stanowiąc 72,2% skonsolidowanych przychodów. W Ukrainie Grupa odnotowała zwiększenie przychodów w porównaniu z rokiem poprzednim. Sprzedaż na tym rynku wyniosła 18,9 mln zł, co oznacza wzrost o 13,8% r/r. Natomiast na Węgrzech przychody spadły o 14,8% r/r do 23 mln zł.
„Sam rynek nam nie pomagał. Nie dysponujemy jeszcze danymi dotyczącymi całego rynku, jeżeli chodzi o odsprzedaż do finalnych klientów, ale dysponujemy informacjami dotyczącymi kanału nowoczesnego, to tu mogę powiedzieć, że ten rynek tak nie dynamizuje jakbyśmy chcieli” – powiedział także prezes.
„Dla nas takim minimum, które chcielibyśmy osiągnąć w tym roku, to żeby rynek jako całość przestał spadać; żeby rok 2024 to było wolumenowe powtórzenie 2023. Natomiast, gdyby wolumen zaczął rosnąć, to by było rewelacyjnie, to jest bardzo optymistyczny scenariusz. Nie nastawiamy się na aż tak optymistyczny scenariusz, to raczej kierujemy na rok 2025” – podsumował.
Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka jest jednym z czołowych producentów farb i lakierów w Polsce. W 2003 r. zadebiutowała na warszawskiej giełdzie. Jej fabryki są zlokalizowane w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i Węgrzech. W 2023 r. miała 857,77 mln zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews