Strategia Fabryki Farb i Lakierów Śnieżka (FFil Śnieżka) w obliczu spadku przychodów na Ukrainie zakłada koncentrację na kluczowych dla grupy rynkach polskim i węgierskim, wynika ze słów wiceprezes Joanny Wróbel-Lipy.
„Nasza strategia obecnie to strategia koncentracji na dwóch rynkach, które dają nam ponad 90% przychodów. Mamy tu silną pozycję i silne marki. Cały czas mamy tu dużo do zrobienia, cały czas realizujemy synergie na rynku węgierskim. Nie zmienia to faktu, że Europa Środkowa i Wschodnia jest wciąż w obszarze naszego zainteresowania” – powiedziała Wróbel-Lipa podczas konferencji prasowej.
„Pozostałe rynki to dla nas podejście transakcyjne – realizujemy sprzedaż, jednak nie inwestujemy w marki, brandy, nie angażujemy się kapitałowo i w marketing” – dodała.
W I kw. skonsolidowane przychody Śnieżki wzrosły o 4% r/r, w tym w Polsce o 8,7%, przy minimalnym wzroście wartości rynku i spadku jego wolumenu. Na Węgrzech wzrosły o 11,7% r/r. Te dwa rynki generują obecnie ponad 90% przychodów grupy. Spółka podała, że nastąpiło oczekiwane załamanie sprzedaży na rynku ukraińskim (-44,2% r/r) i spadek udziału w strukturze sprzedaży grupy w I kw. 2022 do 4,6% (w całym 2021 r. udział Ukrainy wyniósł 10,1%).
Na Ukrainie nastąpiło wznowienie działalności operacyjnej spółki Śnieżka-Ukraina (sprzedaż i produkcja) z dniem 11 kwietnia br. w związku z pojawieniem się popytu. Zakład produkcyjny działa w ograniczonym zakresie i elastycznie dostosowuje produkcję do zapotrzebowania rynkowego, poinformował zarząd.
Majątek spółki ukraińskiej nie jest obecnie zagrożony – jej zakład produkcyjny jest zlokalizowany w Jaworowie (obwód lwowski), ok. 20 km od granicy polsko-ukraińskiej. Jest za to prawdopodobny co najmniej istotny spadek przychodów i zysków osiąganych przez Śnieżka-Ukraina w perspektywie co najmniej bieżącego roku i tym samym istotny, negatywny wpływ na przychody, wyniki finansowe oraz marże grupy, wyjaśnia spółka.
Według zarządu, czynniki zewnętrzne, które najprawdopodobniej będą miały największy wpływ na wyniki sezonu 2022, to m.in. popyt na produkty grupy i możliwe zmiany zachowań konsumenckich – zwłaszcza w kontekście dynamicznie rosnącej inflacji oraz tempa wzrostu/spadku PKB (z którym skorelowana jest koniunktura w branży farb i lakierów) oraz konflikt zbrojny na terytorium Ukrainy. Ponadto sytuacja na rynku surowców i opakowań (ceny, dostępność) i sytuacja rynkowa (w tym możliwość neutralizowania wpływu wzrostu kosztów poprzez politykę cenową).
„Sezon 2022 będzie dla branży wymagający” – podkreśliła wiceprezes.
„Zarząd jest zadowolony z wyników I kwartału, ale będzie ostrożnie komentować przyszłość. Sądzimy, że rozsądne podejście do capeksu, silna pozycja na kluczowych rynkach i umiejętne zarządzanie pozwolą zapewnić wartość dla akcjonariuszy” – dodała.
Zarząd podtrzymał planowaną redukcję capex ze 121,2 mln zł w ub.r. do ok. 55 mln zł w 2022 r.
Spółka informuje też, że na koniec I kw. prawdopodobnie utrzymała rekordowe dla siebie udziały w polskim rynku, które w ubiegłym roku wynosiły 23-24% wartościowo i ilościowo.
Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka jest jednym z czołowych producentów farb i lakierów w Polsce. W 2003 r. zadebiutowała na warszawskiej giełdzie. Jej fabryki są zlokalizowane w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i Węgrzech. W 2021 r. miała 795 mln zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews