Firmy leasingowe udzieliły finansowania na kwotę 78,99 mld zł w trzech kwartałach br., co oznacza wzrost o 10,5% r/r, podał Związek Polskiego Leasingu (ZPL). Zgodnie z jego szacunkami, w całym 2024 r. rynek wzrośnie o ponad 12% do ponad 115 mld zł.
„Transakcje leasingowe zdecydowanie dominują wśród zawieranych kontraktów przez firmy leasingowe. Ich wartość wyniosła 69,15 mld zł mld zł (skok o 11,9%), z kolei pożyczek leasingowych – 9,84 mld zł (wzrost o 1,2%)” – czytamy w komunikacie.
O ile w I i II kwartale spółki leasingowe zanotowały dwucyfrowy wzrost, tak w III kwartale jest on jednocyfrowy i sięga 4%, wskazano.
„Branża leasingowa odczuwa skutki trudnej sytuacji w branży transportowej. Od czterech kwartałów finansowanie pojazdów ciężkich jest na minusie. Wartość finansowania ciężkiego transportu spadła o ponad 15% rok do roku, osiągając wartość 13,5 mld zł po dziewięciu miesiącach roku. Leasingodawcy rosną dalej w segmencie pojazdów lekkich, które dominują w ich portfelach, a także w segmencie maszyn i urządzeń. W tym ostatnim wyraźny wzrost widać w finansowaniu maszyn budowlanych (wzrost o 27%, do 3,9 mld zł) oraz sprzętu medycznego (o 25%, do 1,1 mld) i gastronomicznego (o 22%, do 177 mln zł). W segmencie maszyn i urządzeń największą część stanowią maszyny rolnicze – 4,6 mld zł, które odnotowały lekki, 1-proc. spadek” – czytamy dalej.
Finansowanie w podziale na aktywa:
* Pojazdy – 56,9 mld zł (wzrost o 13%)
· w tym pojazdy lekkie – 42,7 mld zł (wzrost o 26%)
· w tym pojazdy ciężkie – 13,5 mld zł (spadek o 15%)
* Maszyny i urządzenia – 19,2 mld zł (wzrost o 6%)
* Pozostałe ruchomości – 2,4 mld zł (spadek o 0,7%)
* Nieruchomości – 0,44 mld zł (spadek o 20%)
„Po mocnym I półroczu 2024 z dynamiką 14% rok do roku, w samym III kwartale tempo wzrostu rynku leasingu ruchomości wyhamowało do 4,4% rok do roku. Wyhamowanie aktywności inwestycyjnej polskich firm było więc istotne, ale w naszej ocenie będzie ograniczone do samego III kwartału. Wynikało ono z dwóch głównych czynników. Po pierwsze, niższa już była dynamika finansowania pojazdów lekkich: 15,3% r/r w III kwartale, po bardzo wysokich odczytach za poprzednie cztery kwartały, z 31,6% r/r za I półrocze 2024. Tak wysokie dynamiki finansowania OSD były nie do utrzymania w dłuższym terminie, tym bardziej że wyższą podaż nowych aut notujemy już od początku 2023 roku. W IV kwartale 2024 roku sektor pojazdów lekkich powinien jednak przyspieszyć za sprawą rosnącej konsumpcji prywatnej oraz wdrażanych od 1 stycznia 2025 roku regulacji CAFE. Znacznie zaostrzone normy emisji CO2 powinny napędzić sprzedaż nowych aut osobowych w końcówce tego roku. Po drugie widzimy, że cały rynek leasingu w dużej mierze wyhamował przez finansowanie pojazdów ciężkich, gdzie dynamika wyhamowała -25,8% rok do roku w III kwartale, po już spadkowym I półroczu z -10,1% rok do roku” – skomentował główny ekonomista EFL i ZPL Marcin Nieplowicz, cytowany w komunikacie.
Dane pochodzą ze sprawozdań firm członkowskich ZPL oraz organizacji współpracujących, dzięki temu łącznie z doszacowaniem raporty Związku obejmują 100% polskiego rynku.
Źródło: ISBnews