Firmy uwzględnione w BaseLinker Index – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zwiększyły sprzedaż o 10,8% r/r w grudniu, powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 8,3%, a średnią wartość koszyka – o 2,3% r/r do 183,3 zł, podał twórca wskaźnika – firma BaseLinker.
„Grudzień był dobrym miesiącem dla polskich sprzedawców e-commerce, którzy zanotowali 10,8-proc. wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym. Ten wzrost to nie tylko więcej zamówień, ale i większa wartość koszyka zakupowego. Warto zwrócić szczególną uwagę na sukces polskich sprzedawców w handlu transgranicznym, który wzrósł o 13,8%. Wynika to z coraz większej popularności i dostępności ich produktów m.in. na platformach marketplace umożliwiających sprzedaż zarówno w Polsce i za granicą, z których klienci chętnie korzystają, polując na promocje Cyber Monday czy robiąc ostatnie przedświąteczne zakupy” – skomentował head of strategy w BaseLinker Łukasz Juśkiewicz, cytowany w komunikacie.
„Kategoriami, które w grudniu zaliczyły największe wzrosty, były „supermarket”, „zdrowie i uroda” oraz „dom i ogród”, dodał.
Sprzedaż krajowa wzrosła o 10,2% r/r, natomiast sprzedaż cross-border w tym samym okresie wzrosła o 13,8%, a jej udział w sprzedaży polskich sprzedawców wyniósł 17,3% (delikatnie więcej niż przed rokiem, nieco mniej niż w listopadzie), wskazano w materiale.
„W relacji do listopada 2024 r. grudniowy odczyt BaseLinker Index wyróżnia się wzrostem sprzedaży o 0,9%. Składa się na to wzrost liczby zamówień o 4,7%, przy spadku średniej wartości zamówienia o 3,6%” – czytamy dalej.
W grudniu 2024 r. wartość BaseLinker Index – wskaźnika mierzącego kompleksową kondycję polskiego e-commerce – wyniosła 155 pkt (wartość wyjściowa, ze stycznia 2022 r. wynosi 100 pkt). Przed miesiącem odczyt wynosił 154 pkt, a rok temu 140 pkt, podano także.
Wskaźnik pokazujący aktualny stan polskiego e-commerce-u. Indeksowanie danych rozpoczęto w styczniu 2022 r., kiedy ustalono wartość BaseLinker Index na poziomie 100, będącym punktem odniesienia dla odczytów z kolejnych badanych miesięcy. Każda z 3 tys. firm uwzględnionych w indeksie zarządzała swoją sprzedażą w internecie, korzystając z systemu BaseLinker w styczniu 2022 i miała co najmniej 250 tys. zł miesięcznego GMV (Gross Merchandise Value, czyli sprzedaży online). Aktualizacja uczestników indeksu nastąpiła w styczniu 2024, tak aby uwzględnić także nowe, duże przedsiębiorstwa, które zaczęły korzystać z systemu w latach 2022 i 2023.
Źródło: ISBnews