Firmy uwzględnione w BaseLinker Index – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zwiększyły poziom sprzedaży o 2,4% r/r w grudniu, powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 1,4%, a średnią wartość koszyka o 1% r/r, podał twórca wskaźnika – firma BaseLinker.
Sprzedaż w grudniu była o 6,5% niższa niż w listopadzie, a odpowiadał za to spadek średniej wartości zamówienia o 9,3% (z 197,5 zł w listopadzie do 179,1 zł w grudniu), rekompensowany częściowo wzrostem liczby zamówień o 3,1% m/m.
Grudniowy odczyt wskaźnika wyniósł 140 pkt wobec 150 pkt miesiąc wcześniej i 137 pkt rok wcześniej.
„Podobnie jak w poprzednim roku wartościowo sprzedaż w grudniu była słabsza niż w listopadzie. Stało się to pomimo rekordowej liczby zamówień. Rekordy w liczbie zamówień obserwowaliśmy zarówno jeżeli chodzi o cały miesiąc, jak i pojedynczy dzień – poniedziałek 18 grudnia był dniem z najwyższą liczbą zamówień w osiemnastoletniej historii BaseLinker. Wartościowa sprzedaż w ujęciu miesięcznym spadła za sprawą ponad 9-proc. niższej niż w listopadzie średniej wartości koszyka. Dobrze radziła sobie kategoria 'dziecko’, gdzie względem listopada zaobserwowaliśmy wyraźne wzrosty, słabiej natomiast rodziła sobie kategoria 'moto'” – powiedział Head of Strategy w BaseLinker Łukasz Juśkiewicz, cytowany w komunikacie.
Grudniowe dane pokazują, jak bardzo sprzedaż za granicę napędza polski e-handel. Wartość sprzedaży cross-border r/r wzrosła o niemal 13%, co przy wzroście sprzedaży krajowej w tym samym okresie o 0,6% robi bardzo duże wrażenie, podkreślono.
Według analityków platformy BaseLinker w 2023 r. wartość sprzedaży wzrosła o 10% r/r. Wzrost wynikał z 5-proc. wzrostu liczby zamówień oraz 4-proc. wzrostu średniej wartości koszyka. Udział sprzedaży cross-border wzrósł z 15% w 2022 r. do 17% w 2023 r.
BaseLinker Index to wskaźnik pokazujący aktualny stan polskiego e-commerce-u. Indeksowanie danych rozpoczęto w styczniu 2022 r., kiedy ustalono wartość BaseLinker Index na poziomie 100, będącym punktem odniesienia dla odczytów z kolejnych badanych miesięcy. Każda z 3 tys. firm uwzględnionych w indeksie zarządzała swoją sprzedażą w internecie, korzystając z systemu BaseLinker w styczniu 2022, i miała co najmniej 250 tys. zł miesięcznego GMV (Gross Merchandise Value, czyli sprzedaży online). Dane uwzględniają zarówno firmy sprzedające w Polsce, jak i prowadzące sprzedaż cross-boarder.
BaseLinker Index to cykliczny wskaźnik, mierzący kompleksowo kondycję polskiego e-handlu. BaseLinker podaje, że jest największym w Europie systemem do zarządzania i automatyzacji sprzedaży e-commerce.
Źródło: ISBnews