Firmy uwzględnione w BaseLinker Index – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zwiększyły liczbę swoich zamówień o 5% r/r w kwietniu br., powiększając wartość swojej sprzedaży (GMV) o ponad 11%, a średnią wartość zamówienia – o 6%, podał twórca wskaźnika – firma BaseLinker. Sprzedaż w kwietniu 2023 r. była o 6% mniejsza niż w marcu.
Indeksowanie polskiego e-commerce analitycy BaseLinkera rozpoczęli w styczniu 2022 r., kiedy ustalono wartość wyjściową (100 punktów), będącą punktem odniesienia dla odczytów indeksu w kolejnych miesiącach. W kwietniu 2023. r. wartość BaseLinker Index wyniosła 121 punktów. Indeks będzie publikowany regularnie, w pierwszych dniach każdego kolejnego miesiąca.
„Z danych zagregowanych w BaseLinker Index wynika, że w kwietniu 2023 r. firmy uwzględnione w indeksie zwiększyły liczbę swoich zamówień o 5% (w ujęciu rok do roku), powiększając w tym okresie wartość swojej sprzedaży (GMV) o ponad 11%. Średnia wartość zamówienia wzrosła w tym czasie o 6% – średni koszyk wzrósł ze 187 do 199 zł” – czytamy w komunikacie.
Analiza BaseLinkera pokazuje ponadto, że miesięczna dynamika sprzedaży w 2023 r. jest niemal identyczna z tą odnotowaną w roku ubiegłym. W porównaniu z marcem br. w kwietniu zaobserwowano znaczny spadek sprzedaży – o 6%. Luty natomiast standardowo już dla wielu biznesów okazał się najsłabszym miesiącem roku.
Według danych BaseLinkera sprzedaż cross-border w kwietniu 2023 r. wzrosła 26% r/r, co w porównaniu z 9-proc. wzrostem sprzedaży polskich firm na rynku wewnętrznym oznacza niemal 3-krotnie szybszy wzrost. Udział cross-border w całej sprzedaży polskich e-sprzedawców wzrósł w ciągu roku do ponad 16% z 14%.
„Mimo zwiększających się kosztów prowadzenia działalności i inflacji polskie firmy wciąż mają przewagę kosztową nad krajami Europy Zachodniej, a jednocześnie duże doświadczenie i umiejętności w efektywnej sprzedaży w kanałach e-commerce. Przy tym realizacja zamówień z innych krajów europejskich nigdy nie była prostsza i jak widać, wielu krajowych przedsiębiorców dostrzega szanse, jakie za tym idą. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że to właśnie e-commerce i prężnie działający sprzedawcy są jedną z sił napędzających naszą gospodarkę. Natomiast wciąż widzimy duży potencjał wzrostu” – skomentował head of strategic partnerships w BaseLinker Kacper Rozenbaum, cytowany w komunikacie.
Widzą to zagraniczni liderzy tacy jak np. eMAG – największa platforma sprzedażowa w Europie Południowo-Wschodniej, aktywnie pozyskujący partnerów nad Wisłą, wskazano.
BaseLinker Index to wskaźnik pokazujący aktualny stan polskiego e-commerce-u. Indeksowanie danych rozpoczęto w styczniu 2022 r., kiedy ustalono wartość BaseLinker Index na poziomie 100, będącym punktem odniesienia dla odczytów z kolejnych badanych miesięcy. Każda z 3 tys. firm uwzględnionych w indeksie zarządzała swoją sprzedażą w internecie, korzystając z systemu BaseLinker w styczniu 2022 i miała co najmniej 250 tys. zł miesięcznego GMV (Gross Merchandise Value, czyli sprzedaży online). Dane uwzględniają zarówno firmy sprzedające w Polsce, jak i prowadzące sprzedaż cross-boarder.
BaseLinker podaje, że jest największym w Europie systemem do zarządzania i automatyzacji sprzedaży e-commerce.
Źródło: ISBnews