Firmy uwzględnione w BaseLinker Index – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zwiększyły liczbę swoich zamówień o 6,9% r/r w lipcu br., zwiększając średnią wartość zamówienia o 5,2%, podał twórca wskaźnika – firma BaseLinker. Sprzedaż online w lipcu 2023 r. była o 3,9% większa niż w czerwcu.
Lipcowy odczyt wskaźnika wyniósł 123 punktów wobec 118 miesiąc wcześniej i 109 pkt rok wcześniej.
„Dane procentowe potwierdzają, że w lipcu br. polski e-commerce znacząco przyspieszył. W ujęciu rok do roku sprzedaż w tym miesiącu wzrosła aż o 12,5%, z czego 6,9% to wzrost liczby zamówień, a 5,2% wzrost średniej wartości zamówienia. Z kolei w porównaniu do poprzedniego miesiąca także odnotowano wzrost – wyniósł on 3,9%. W tym ostatnim przypadku analiza wykazała, że za ten wzrost odpowiada prawie wyłącznie zwiększona liczba zamówień, natomiast średnia wartość zamówienia zmieniła się na plus jedynie w sposób symboliczny (ze 193 zł do 194 zł)” – czytamy w komunikacie.
W lipcu w kategorii „sport” sprzedaż była wyraźnie wyższa niż miesiąc wcześniej. Wyraźny wzrost widoczny był także w sprzedaży produktów spożywczych, elektroniki oraz akcesoriów samochodowych, podkreślono.
„Lipcowy odczyt naszego indeksu jest bardzo optymistyczny dla polskiego e-handlu. To jak do tej pory trzeci najwyższy wynik w tym roku. Widać, że Polacy po mniej intensywnym zakupowo czerwcu, w pierwszej połowie sezonu urlopowego ruszyli na zakupy. Jeśli przyjrzymy się bliżej kategoriom produktów notujących najwyższe wzrosty sprzedaży, widzimy, że są to właśnie typowo wakacyjne artykuły, takie jak sprzęt sportowy, czy akcesoria samochodowe. Warte odnotowania są jednak także zwiększone obroty, jeśli chodzi o elektronikę oraz zamawiane online zakupy spożywcze” – skomentował head of strategy w BaseLinker Łukasz Juśkiewicz, cytowany w komunikacie.
Wyniki polskiego e-commerce wciąż windowane są przez sprzedaż prowadzoną za granicę, dodano.
„Wartość tzw. sprzedaży cross-border wzrosła aż o 21,6% w porównaniu z lipcem 2022 r. Oznacza to, że rośnie ona dokładnie dwukrotnie szybciej niż sprzedaż krajowa, w analizowanym okresie zwiększająca się o 10,8%” – podano także.
BaseLinker Index to wskaźnik pokazujący aktualny stan polskiego e-commerce-u. Indeksowanie danych rozpoczęto w styczniu 2022 r., kiedy ustalono wartość BaseLinker Index na poziomie 100, będącym punktem odniesienia dla odczytów z kolejnych badanych miesięcy. Każda z 3 tys. firm uwzględnionych w indeksie zarządzała swoją sprzedażą w internecie, korzystając z systemu BaseLinker w styczniu 2022, i miała co najmniej 250 tys. zł miesięcznego GMV (Gross Merchandise Value, czyli sprzedaży online). Dane uwzględniają zarówno firmy sprzedające w Polsce, jak i prowadzące sprzedaż cross-boarder.
BaseLinker Index to cykliczny wskaźnik, mierzący kompleksowo kondycję polskiego e-handlu. BaseLinker podaje, że jest największym w Europie systemem do zarządzania i automatyzacji sprzedaży e-commerce.
Źródło: ISBnews