Gaz-System otrzymał pozwolenie na budowę w Zatoce Gdańskiej dla pływającego terminalu LNG wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi oraz gazociągu podmorskiego, łączącego terminal z lądem, podała spółka. Planowany termin uruchomienia terminalu regazyfikacyjnego FSRU to przełom 2027 i 2028 roku.
„W ramach tej inwestycji powstanie nabrzeże postojowo-cumownicze wraz z infrastrukturą niezbędną do obsługi jednostki regazyfikacyjnej oraz gazociąg podmorski o długości ok. 3 km, który połączy terminal z krajowym systemem przesyłowym. Dodatkowo zostanie wybudowanych 250 km gazociągów lądowych na trasie od Gdańska do Gustorzyna, którymi gaz LNG, odbierany w FSRU, będzie po regazyfikacji przesyłany w głąb kraju” – czytamy w komunikacie.
Terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej o przepustowości rocznej 6,1 mld m3 to drugi w Polsce terminal LNG.
„Pozwolenie na budowę kończy etap projektowania i umożliwia przejście do realizacji inwestycji. Dziękuję wszystkim instytucjom i urzędom za efektywną współpracę oraz pracownikom naszej spółki za zaangażowanie w terminową realizację tego strategicznego projektu. Kiedy tylko zakończymy przetargi i podpiszemy umowy z wykonawcami morskiej części FSRU, niezwłocznie przystąpimy do robót budowlanych. Już za nieco ponad trzy lata planujemy uruchomić pływający terminal i przyjąć w Zatoce Gdańskiej pierwsze dostawy LNG” – powiedział prezes Sławomir Hinc, cytowany w komunikacie.
Terminal FSRU będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w odległości ok. 3 km od brzegu morza, w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i toru wodnego prowadzącego do gdańskiego portu. Do nabrzeża będzie zacumowana na stałe jednostka regazyfikująca (FSRU – ang. Floating Storage Regasification Unit), czyli statek przystosowany do procesowego magazynowania gazu (LNG) odbieranego z metanowców i zmiany jego stanu skupienia z ciekłego na gazowy.
Gaz-System ma już podpisaną umowę na zaprojektowanie i budowę jednostki FSRU. Za dostarczenie statku odpowiedzialna jest japońska spółka Mitsui O.S.K. Lines, a sama pływająca jednostka regazyfikacyjna LNG powstaje w południowokoreańskiej stoczni HD Hyundai Heavy Industries w Ulsan. Dla części lądowej inwestycji zostały podpisane wszystkie umowy na dostawy inwestorskie materiałów i urządzeń, na nadzory inwestorskie oraz umowy na wybudowanie trzech gazociągów od Gdańska do tłoczni w Gustorzynie.
Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System jest spółką strategiczną dla polskiej gospodarki, odpowiedzialną za przesył gazu ziemnego oraz zarządzanie najważniejszymi gazociągami w Polsce.
Źródło: ISBnews