Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Oddział w Białymstoku odstąpiła od umowy zawartej z Budimeksem (wraz późniejszymi z aneksami) dla zadania: „Projekt i budowa drogi S19 na odcinku od węzła Białystok Zachód (bez węzła) do węzła Białystok Księżyno (z węzłem)”, podała spółka.
„Przyczyną odstąpienia od umowy wskazaną w piśmie GDDKiA jest prawomocne uchylenie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydanej przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska dnia 4 czerwca 2021 r. i poprzedzającej ją decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku z dnia 14 sierpnia 2019 r., dotyczących realizacji umowy” – czytamy w komunikacie.
Zgodnie z otrzymanym pismem GDDKiA, na wydarzenia związane z uchyleniem przez Wojewódzki Sąd Administracyjny ostatecznej decyzji GDOŚ nie miała wpływu żadna ze stron podpisujących umowę.
„Przyczyna odstąpienia od umowy nie leży po stronie Budimex” – czytamy dalej.
Zarząd Budimeksu poinformował, że analizuje otrzymane oświadczenie o odstąpieniu od umowy i w przypadku podjęcia istotnych decyzji w tej sprawie, poinformuje o tym rynek.
W osobnym komunikacie GDDKiA podała, że Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę GDDKiA na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA), który uchylił decyzję środowiskową dla odcinka S19 Białystok Zachód – Ploski (woj. podlaskie). Tym samym wyrok WSA stał się prawomocny. W konsekwencji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad była zmuszona do odstąpienia od umów z wykonawcami odpowiedzialnymi za projekt i budowę tego odcinka trasy. Zgodnie z informacją, przystąpiła już do prac nad uzyskaniem dla niego nowej decyzji środowiskowej.
„Żadna ze stron podpisujących umowy w systemie projektuj i buduj nie miała wpływu na wydarzenia związane z uchyleniem w lutym bieżącego roku przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie ostatecznej decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z 4 czerwca 2021 r. oraz poprzedzającej ją decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku z 14 sierpnia 2019 r.” – napisała Dyrekcja.
GDDKiA złożyła skargę kasacyjną na wyrok WSA, ale Naczelny Sąd Administracyjny 8 listopada tego roku skargę oddalił. GDDKiA wykonała wszystkie przewidziane prawem czynności umożliwiające utrzymanie wykonalności decyzji środowiskowej, podano także.
Wyrok NSA ma wpływ na realizację trzech odcinków S19:
– Białystok Zachód – Księżyno
– Księżyno – Białystok Południe, wraz z odcinkiem DK65 Białystok Południe – Grabówka
– Białystok Południe – Ploski.
Ich wykonawcami były firmy: Budimex, Aldesa Construcciones oraz Mota-Engil Central Europe.
„GDDKiA przystępuje do prac inwentaryzacyjnych określających stopień wykonania umów przez każdego z wykonawców. Jednocześnie podjęliśmy już działania zmierzające do ponownego uzyskania decyzji środowiskowej, wypełniając zalecenia wskazane w wyroku i uzasadnieniu NSA. W I kw. przyszłego roku złożymy do RDOŚ w Białymstoku wymagane dokumenty. Dalsze działania dotyczące realizacji tych trzech odcinków będą zależne od terminu uzyskania dla nich wykonalnej decyzji środowiskowej” – czytamy także w komunikacie Dyrekcji.
Budimex jest notowany na warszawskiej giełdzie od 1995 r. Jego inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma Ferrovial. W 2021 r. miał 7,91 mld zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews
Bedzie nowa DŚU i to wybudują. Szkoda tylko, że takie przedłużanie, no ale wykonawcy ani inwestor wpływu na to nie mają