Grupa Empik odnotowała 265 mln zł zysku EBITDA w 2023 r., a całkowita wartość brutto sprzedanych towarów (ang. gross marchandise value, GMV) przekroczyła 3 mld zł, podała spółka. W 2024 roku Grupa zakłada utrzymanie tempa wzrostu GMV na poziomie ok. 20%, zbliżonym do lat poprzednich, podano także.
Strategia na ten rok zakłada rozbudowę sieci salonów stacjonarnych o ok. 30 nowych lokalizacji, zapowiedziano także.
„Za nami kolejny ważny rok dla rozwoju całej Grupy Empik. Zakończyliśmy 2023 r. z wynikiem EBITDA na poziomie 265 mln złi po raz pierwszy w historii przekroczyliśmy 3 mld zł GMV, notując wzrosty wszystkich naszych kanałów i biznesów w ramach Grupy. Osiągnięte wyniki to najlepsze potwierdzenie, że jesteśmy na dobrej trajektorii rozwoju i jako organizacja jesteśmy gotowi – operacyjnie, biznesowo, technologicznie – na dalsze, rentowne skalowanie biznesu, bardzo dobrze odpowiadając na potrzeby klientów” – powiedziała prezeska Ewa Szmidt, cytowana w komunikacie.
W 2023 roku najbardziej dynamicznie rosła sprzedaż w ramach omnikanałowego ekosystemu Empiku: sieci salonów stacjonarnych, platformy Empik.com i aplikacji mobilnej, wyprzedzając tempo wzrostu rynkowego. Wzrósł także udział obszaru digital w GMV Grupy, który odpowiada za ponad 50% łącznej sprzedaży. W całym roku Grupa zrealizowała również szereg inicjatyw, które przełożyły się pozytywnie na efektywność operacyjną, wskazano w materiale.
Spółka zaznaczyła, że jednym z kluczowych filarów strategii rozwoju Grupy jest silna rozbudowa multikategoryjnej oferty produktowej. W 2023 r. oferta została rozszerzona o kolejne 4 mln produktów.
„Sieć salonów zamknęła rok ze wzrostem sprzedaży na poziomie niemal 13% r/r. Spółka kontynuowała realizację założonego planu ekspansji – w ciągu roku na mapie Polski pojawiło się 21 nowych salonów pod szyldami Empik i Papiernik by Empik. W efekcie cała sieć urosła do ponad 350 lokalizacji na koniec 2023 r.” – czytamy dalej w komunikacie.
„Platforma zanotowała wzrost sprzedaży mierzonej wskaźnikiem GMV na poziomie ponad 28% r/r, umacniając jednocześnie pozycję w TOP4 platform e-commerce w Polsce pod względem liczby użytkowników. Było to wynikiem m.in. inwestycji w rozwój samej platformy, co miało również przełożenie na wzrost wszystkich kluczowych metryk klienckich. Jedną z dźwigni wzrostu Empik.com pozostaje marketplace (EmpikPlace), który w porównaniu z poprzednim rokiem osiągnął dynamikę sprzedaży GMV na poziomie 54%. Liczba sprzedawców obecnych na marketplace Empiku i wystawianych przez nich ofert wzrosły o odpowiednio 57% i 60% rok do roku” – napisano także w materiale.
Aplikacja Empik została pobrana do tej pory ponad 12 milionów razy. Najchętniej wybieraną formą dostawy klientów Empik.com w 2023 roku niezmiennie pozostawał odbiór w sklepie stacjonarnym, który stanowi niemal 70% wszystkich zamówień, wskazano także.
W 2023 roku liczba kupujących we wszystkich kanałach zwiększyła się o ponad 2 mln. W ub. r. magazyn centralny Empiku obsłużył realizację ponad 11 mln przesyłek do klientów Empik.com w ramach sprzedaży własnej. Jednocześnie rozpoczęta w 2022 r. praca nad poprawą efektywności procesów sprawiła, że w okresie świątecznym magazyn centralny był w stanie procesować wolumeny nawet o 40% większe niż w roku poprzednim, podano.
Empik, jako wiodący omnichannelowy retailer w Polsce, ma trzy główne filary: platforma e-commerce empik.com i marketplace EmpikPlace, z której korzysta ponad 9 mln kupujących online w Polsce oraz ponad 3 500 sprzedających firm; sieć ponad 350 tradycyjnych salonów sprzedaży i sklepów w formacie convenience, jak również ponad 7,7 mln subskrybentów usługi Empik Premium oraz usług cyfrowych, w tym Empik Go. Grupę Empik tworzą również spółki działające w obszarze wydawniczym oraz dystrybucji fizycznej i cyfrowej treści oraz biletów na koncerty i wydarzenia.
Źródło: ISBnews