Instalacje projektu EFRA pomyślnie przeszły 30-dniowy bankowy ruch testowy, który zakończył się w rafinerii Grupy Lotos w Gdańsku w nocy z 24 na 25 marca, podała spółka. Wymóg jego przeprowadzenia przewidywała umowa kredytowa na finansowanie tego przedsięwzięcia.
„Pomyślne przeprowadzenie bankowego ruchu testowego projektu EFRA to zakończenie kluczowej inwestycji zrealizowanej wspólnie przez Grupę Lotos i Lotos Asfalt. To również kolejny dowód na to, że jako koncern w tym trudnym okresie konsekwentnie realizujemy nasze plany. Dzięki tej inwestycji na rynek trafi rocznie dodatkowo prawie milion ton wysokiej jakości paliw” – powiedział prezes Grupy Lotos Paweł Jan Majewski, cytowany w komunikacie.
Zakończony bankowy ruch testowy (z ang. Lenders Reliability Test) polegał na przerobie maksymalnej, zgodnej z projektem, ilości wsadu oraz pełnej kontroli jakości i ilości powstających produktów. Jego celem było potwierdzenie warunków wymaganych umową kredytową. W trakcie testu stabilnie dociążano, będącą częścią kompleksu, instalację opóźnionego koksowania (DCU) oraz pozostałe instalacje w ramach wybudowanego kompleksu. Test jednoznacznie potwierdził, że wybudowane w ramach projektu EFRA instalacje są w stanie stabilnie wytwarzać produkty w odpowiedniej ilości i jakości, a także posiadają potencjał do ich dociążania. Co ważne, miesięczne badanie instalacji pokazało wysoką sprawność merytoryczną i organizacyjną jej obsługi – operatorów urządzeń technologicznych, podkreślono.
Projekt EFRA, czyli Efektywna Rafinacja, to zrealizowana przez Grupę Lotos i Lotos Asfalt inwestycja w budowę instalację opóźnionego koksowania oraz szeregu instalacji towarzyszących. Umożliwia ona bardziej zaawansowany, głębszy przerób ropy naftowej i wyprodukowanie rocznie blisko miliona ton wysoko marżowych paliw, głównie oleju napędowego i paliwa lotniczego oraz ponad 350 tys. ton koksu naftowego. Równolegle koncern nie produkuje już mało opłacalnego i nieekologicznego ciężkiego oleju opałowego. Wartość całej inwestycji to ponad 2,3 mld zł.
Projekt EFRA pozwoli spółce dodatkowo zarobić co najmniej 2 USD na każdej baryłce przerobionej ropy. Dzięki tej inwestycji koncern uzyskał też większą elastyczność w zakresie optymalizowania produkcji w zależności od cen rynkowych surowców i produktów oraz możliwość przerobu szerszego wachlarza gatunków ropy, również tych najcięższych, a dzięki temu tańszych, przypomniano.
„Dzięki EFRZE możemy śmiało powiedzieć, że jesteśmy w czołówce najbardziej zaawansowanych technologicznie rafinerii w Europie” – dodał prezes.
Grupa Lotos jest zintegrowanym pionowo koncernem naftowym, który zajmuje się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej, jej przerobem oraz sprzedażą hurtową i detaliczną wysokiej jakości produktów naftowych. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 29,49 mld zł w 2019 r.
Źródło: ISBnews