Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony sprowadzonych do Polski w lutym br. wyniosła 81 310 sztuk, co oznacza spadek o 2,5% r/r, podał IBRM Samar. Passa kolejnych 19 miesięcznych wzrostów została przełamana.
„Łącznie w pierwszych dwóch miesiącach 2025 roku sprowadzono z zagranicy do Polski 154 182 używane auta od dmc do 3,5 tony. Zdecydowaną większość importowanych w tym roku pojazdów – dokładnie 138 629 sztuk – stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 0,3% więcej niż rok wcześniej. Na uwagę zasługuje import samochodów użytkowych – 15 553 sztuki to o 13,7% więcej niż przed rokiem. Wynik w drugim miesiącu – 7 679 sztuk (+10,7%) – jest największym wynikiem lutowym w historii” – czytamy w komunikacie.
Wiek importowanych aut ustabilizował się i na początku roku wynosi 11,92 roku, o około 6 miesięcy mniej niż średnia z 2024 roku. Decydujący wpływ na taki – wciąż jednak zaawansowany – wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (dokładnie 12,30 roku). Jak podkreślono w materiale, wyraźnie rosnący popyt na używane samochody elektryczne (+36,4%).
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych na początku roku dwa modele mają bardzo zbliżone wyniki – Opel Astra i VW Golf (różnica wynosi 44 sztuki). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszym modelem jest bezkonkurencyjny Renault Master, wymieniono.
Poniżej ranking TOP20 krajów, z których w lutym 2025 roku najczęściej importowane są samochody do Polski (w nawiasie zmiana r/r):
1. Niemcy – 79 663 szt. (0,9%)
2. Francja – 15 808 szt. (-2,7%)
3. Stany Zjednoczone – 12 157 szt. (28,8%)
4. Belgia – 10 176 szt. (-10,0%)
5. Holandia – 7 805 szt. (-0,8%)
6. Włochy – 5 892 szt. (24,7%)
7. Dania – 4 480 szt. (9,4%)
8. Austria – 3 643 szt. (-5,2%)
9. Szwecja – 3 568 szt. (-20,8%)
10. Szwajcaria – 3 362 szt. (-6,9%)
11. Kanada – 1 256 szt. (22,1%)
12. Czechy – 1 173 szt. (16,0%)
13. Norwegia – 830 szt. (-29,7%)
14. Wielka Brytania – 684 szt. (-6,3%)
15. Finlandia – 641 szt. (10,7%)
16. Luksemburg – 574 szt. (-3,2%)
17. Litwa – 420 szt. (40,0%)
18. Japonia – 341 szt. (27,2%)
19. Hiszpania – 336 szt. (-16,4%)
20. Słowacja – 250 szt. (13,1%)
Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów sprowadzanych do Polski pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 51,7%. Uwagę zwraca utrzymujący się rosnący popyt na samochody z Ameryki Północnej, zarówno ze Stanów Zjednoczonych (+37,8%), jak i z Kanady (+37,5%). Co więcej, pierwszy raz w historii naszych analiz Stany Zjednoczone znalazły się w gronie TOP3 krajów-importerów. Na koniec 2024 roku wyprzedzała je jeszcze Belgia. Najwyższe spadki odnotowują kraje skandynawskie, Norwegia (-36,5%) i Szwecja (-19,6%), wskazał Samar.
Źródło: ISBnews