Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony sprowadzonych do Polski w marcu br. wyniosła 86 011 sztuk, co oznacza wzrost o 1% r/r, podał IBRM Samar.
„Łącznie w I kwartale 2025 roku sprowadzono z zagranicy do Polski 240 193 używane auta o DMC do 3,5 tony (+1,3%). Zdecydowaną większość importowanych w tym roku pojazdów – dokładnie 216 131 sztuk – stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 0,1% więcej niż przed rokiem. Na uwagę zasługuje import samochodów użytkowych – 24 062 sztuki to o 14% więcej niż rok wcześniej. Wynik w trzecim miesiącu – 8 509 sztuk (+14,1%) – jest największym wynikiem marcowym w historii” – czytamy w komunikacie.
Wiek importowanych aut ustabilizował się i na początku roku wynosi 11,98 roku, o około 6 miesięcy mniej niż średnia z 2024 roku. Decydujący wpływ na taki – wciąż jednak zaawansowany – wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (dokładnie 12,38 roku). Jak podkreślono w materiale, wyraźnie rosnący popyt na używane samochody elektryczne (+30,9%).
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych na początku roku dwa modele mają bardzo zbliżone wyniki – Opel Astra i VW Golf (różnica wynosi 60 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszym modelem jest bezkonkurencyjny Renault Master, wymieniono.
Poniżej ranking TOP20 krajów, z których w marcu 2025 roku najczęściej importowane są samochody do Polski (w nawiasie zmiana r/r):
1. Niemcy – 124 597 szt. (0,7%)
2. Francja – 24 940 szt. (-1,1%)
3. Stany Zjednoczone – 18 032 szt. (18,9%)
4. Belgia – 16 076 szt. (-9,3%)
5. Holandia – 12 306 szt. (2,1%)
6. Włochy – 9 260 szt. (22,6%)
7. Dania – 7 265 szt. (13,1%)
8. Austria – 5 662 szt. (-2,7%)
9. Szwecja – 5 340 szt. (-20,1%)
10. Szwajcaria – 5 198 szt. (-6,8%)
11. Kanada – 1 923 szt. (19,4%)
12. Czechy – 1 719 szt. (8,2%)
13. Norwegia – 1 213 szt. (-26%)
14. Wielka Brytania – 1 005 szt. (-5%)
15. Finlandia – 963 szt. (7,5%)
16. Luksemburg – 934 szt. (-0,1%)
17. Litwa – 649 szt. (39%)
18. Hiszpania – 520 szt. (-11,3%)
19. Japonia – 484 szt. (3,6%)
20. Estonia – 364 szt. (60,4%)
Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów sprowadzanych do Polski pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 51,9%. Uwagę zwraca utrzymujący się rosnący popyt na samochody z Ameryki Północnej, zarówno ze Stanów Zjednoczonych (+18,9%), jak i z Kanady (+19,4%). Co więcej, Stany Zjednoczone utrzymały się w TOP3. Na koniec 2024 roku to miejsce zajmowała jeszcze Belgia. Rekordzistą wzrostu w gronie TOP20 krajów jest Estonia (+60,4%), choć sam wolumen jest bardzo niski – 364 sztuki. Najwyższe spadki odnotowują kraje skandynawskie, Norwegia (-26%) i Szwecja (-20,1%), wskazał Samar.
Źródło: ISBnews