Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony sprowadzonych do Polski w marcu wyniosła 90 717 sztuk, czyli o 73,6% więcej niż rok wcześniej, poinformował IBRM Samar. Ponad 90 tysięcy sprowadzonych samochodów to także jeden z kilku największych wyników miesięcznych ostatnich kilkunastu lat, podkreślono.
„W marcu 2021 roku zarejestrowano w Polsce 90 717 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5 tony, co oznacza wzrost o 73,6% na przestrzeni roku. Na tak duży wskaźnik wzrostu wpływa oczywiście niska baza sprzed roku, spowodowana wybuchem pandemii. Niemniej jednak sam wynik bliski pułapowi 100 tysięcy sztuk to jeden sześciu największych rezultatów miesięcznych w skali ostatnich 13 lat” – czytamy w komunikacie.
Łącznie w pierwszym kwartale bieżącego roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 227 534 sztuki i jest o 5,3% większa niż w analogicznym okresie 2020 roku. Jeżeli trend się utrzyma, import całoroczny przekroczy 900 tys. egzemplarzy, wskazał Samar.
„Należy przypomnieć, że od stycznia znowu obowiązują przepisy, nakazujące rejestrację pojazdu w ciągu 30 dni od momentu sprowadzenia, więc samochody – teoretycznie – szybciej pojawiają się w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Do końca 2020 roku – w związku z sytuacją epidemiologiczną – obowiązywał wydłużony czas zgłoszenia auta do 180 dni” – czytamy dalej.
Średni wiek sprowadzonych w bieżącym roku samochodów wynosi 12 lat, a w samym marcu – o 2 miesiące mniej. W przypadku aut z silnikami benzynowymi średni wiek aut osiągnął 13 lat i 1 miesiąc. Roczniki 2009, 2008, 2007 i 2006 stanowią 1/3 rejestracji takich jednostek.
„W danych dotyczących importu widać systematycznie słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla w marcowym imporcie aut osobowych stanowią 41,7%. Trend 12-miesięczny zmniejszył się do poziomu 42,2%, najniższego od maja 2018 roku. Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi nie przekracza 11 lat” – napisano także w komunikacie.
Ranking Top10 krajów, z których w bieżącym roku najczęściej importowane są samochody do Polski, przedstawia się następująco:
- Niemcy – 133 044 szt. (+8,8%)
- Francja – 23 929 szt. (+8,2%)
- Belgia – 14 577 szt. (-3,6%)
- Holandia – 9 569 szt. (+4,9%)
- Włochy – 7 705 szt. (-4,1%)
- Stany Zjednoczone – 7 617 szt. (+3,1%)
- Szwajcaria – 6 078 szt. (+6,5%)
- Austria – 5 706 szt. (+6,0%)
- Dania – 4 823 szt. (-13,1%)
- Szwecja – 4 423 szt. (-8,0%)
Natomiast ranking najczęściej sprowadzanych marek jest taki:
- Volkswagen – 23 593 szt.
- Opel – 22 828 szt.
- Ford – 20 958 szt.
- Audi – 17 984 szt.
- Renault – 14 934 szt.
- BMW – 12 849 szt.
- Peugeot – 11 777 szt.
- Citroen – 10 779 szt.
- Mercedes – 10 212 szt.
- Fiat – 7 901 szt.
Źródło: ISBnews