Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony sprowadzonych do Polski w lipcu br. wyniosła 67 487 sztuk. To o 7,5% więcej niż rok temu, podał IBRM Samar.
„Łącznie w pierwszych siedmiu miesiącach bieżącego roku import wyniósł 452 879 sztuki, o 2,8% mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów – dokładnie 414 097 sztuk – stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazały spadek o 2,5%. Tegoroczny import samochodów użytkowych – 38 782 sztuki – jest o 5,9% mniejszy niż przed rokiem” – czytamy w komunikacie.
Średni wiek aut sprowadzonych w tym roku wynosi dokładnie 13 lat. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,09), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do poziomu 14 lat (13,93 roku).
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych na pozycji lidera umacnia się Audi A4, a o drugie miejsce walczą Opel Astra i VW Golf (różnica 2 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master, podał Samar.
Ranking Top 20 krajów, z których w bieżącym roku najczęściej importowane są samochody do Polski, przedstawia się następująco:
1. Niemcy – 237 013 szt. (-6,2%)
2. Francja – 54 801 szt. (-8,4%)
3. Belgia – 31 738 szt. (5,3%)
4. Holandia – 24 845 szt. (6,8%)
5. Stany Zjednoczone – 24 133 szt. (11,1%)
6. Szwecja – 13 766 szt. (30,1%)
7. Włochy – 12 649 szt. (-7,1%)
8. Dania – 11 259 szt. (7,1%)
9. Austria – 11 165 szt. (-9,1%)
10. Szwajcaria – 10 952 szt. (-5,2%)
11. Norwegia – 3 480 szt. (31%)
12. Kanada – 2 782 szt. (-8,2%)
13. Czechy – 2 406 szt. (19,6%)
14. Wielka Brytania – 2 090 szt. (-12,8%)
15. Finlandia – 1 847 szt. (19,5%)
16. Luksemburg – 1 625 szt. (-5,5%)
17. Hiszpania – 1 253 szt. (-11,3%)
18. Litwa – 871 szt. (48,4%)
19. Japonia – 825 szt. (2,1%)
20. Słowacja – 554 szt. (17,1%)
Uwagę zwraca duży spadek importu z Niemiec, które jednak pozostają najważniejszym źródłem używanych samochodów (z udziałem 52,3%). Wzrostami w czołówce tabeli wyróżniają się natomiast kraje skandynawskie: Szwecja (+30,1%) i Norwegia (+31%), zauważono w materiale.
Źródło: ISBnews