InPost nabył 30% udziałów w Menzies Distribution Group za gotówkę, a warunki finansowe wykonania opcji na zakup kolejnych 70% nie będą ujawniane. Cena opcji call będzie uzależniona od wyników finansowych spółki i niekoniecznie będzie zawierała premię za przejęcie kontroli, poinformowali przedstawiciele InPost. Zasygnalizowali, że transakcja może przyspieszyć rozwój sieci paczkomatów wobec wcześniejszych prognoz 15 tys. paczkomatów w Wielkiej Brytanii w średnim terminie (5 lat).
Grupa InPost podała wcześniej w środę, że nabyła 30% udziału i praw głosów w Menzies – firmie logistycznej operującej na rynkach Wielkiej Brytanii i Irlandii – za 49,3 mln GBP. Z kolei w maju br. firmy zawarły umowę o strategicznym partnerstwie, w ramach którego InPost zapewnił sobie 3-letnią opcję nabycia pozostałego 70% udziału w Menzies. Strategiczne partnerstwo daje możliwość obsługiwania rosnących wolumenów przesyłek przez 7 dni w tygodniu – bez konieczności ponoszenia dodatkowych nakładów inwestycyjnych po stronie InPost.
CFO Grupy InPost Adam Aleksandrowicz powiedział, że cena opcji call niekoniecznie będzie zawierała premię za przejęcie kontroli.
„Zawarliśmy umowę nabycia 30% udziałów w Menzies i wartość transakcji wyniosła 49,3 mln GBP, a cena w całości została zapłacona gotówką. Zapewniliśmy też sobie opcję na 70% ciągu 3 lat i przez cały ten trzyletni okres mamy możliwość jej wykonania, a decyzja czy ją wykonany czy nie leży w całości po stronie InPost. InPost otrzymuje dwa miejsca w radzie dyrektorów spółki – non-execuvite directors seats – czyli odpowiednik rady nadzorczej. Będziemy mieli pełną wiedzę i możliwość podejmowanie strategicznych decyzji w rozwoju Menzies. Obecny zarząd Menzies pozostaje u steru spółki” – powiedział Aleksandrowicz podczas telekonferencji.
„Inwestycje punktowo mogą się zdarzyć, ale raczej nie widzimy konieczności ich ponoszenie przez 24 miesiące, a jeśli po tym czasie się zdarzą, to będą relatywnie niskie. Menzies jest dziś biznesem zyskownym i generuje dodatnie przepływy pieniężne, generuje gotówkę. […] Te 50 mln funtów nie wpływa na nasze nakłady inwestycyjne, które – jak podawaliśmy – przewidujemy w tym roku na poziomie 1,2 mld zł” – dodał.
Zaznaczył też, że partnerstwo z Menzies być może pozwoli przyspieszyć rozwój sieci paczkomatów InPost.
„Ta inwestycja jest katalizatorem, która być może nawet pozwoli przyspieszyć rozwój sieci paczkomatów, a nasza średnioterminowa prognoza jaką podawaliśmy mówi, że w horyzoncie 5 lat chcemy mieć 15 tys. paczkomatów w Wielkiej Brytanii” – powiedział CFO.
Pytany o ewentualną emisję akcji na zakup kolejnych 70% udziałów w Menzies, Aleksandrowicz odpowiedział: „Nawet patrząc na 50 mln GBP za 30%, na dziś nie wiemy, jaka będzie kwota za 70% udziałów, bo to będzie zależało od wyników spółki”.
CEO Grupy InPost Rafał Brzoska podkreślił, że InPost chce rosnąć w Wielkiej Brytanii znacznie szybciej niż rynek, który w ub.r. był niemal płaski, jeśli chodzi o wzrost wolumenowy, zaś tempo InPost było ponad 100% r/r.
„Nie ujawnię cyfry po II kwartale, ale dynamika jest imponująca” – dodał Brzoska.
CEO podkreślił, że transakcja jest kamieniem milowym rozwoju działalności na rynku brytyjskim, bo razem z Menzies Grupa InPost będzie mogła zaoferować dostawy przesyłek przez 365 dni w roku, co jest unikalną ofertą na brytyjskim rynku e-commerce.
Menzies Distribution Group, spółka z siedzibą w Wielkiej Brytanii, każdego dnia dostarcza przesyłki do ponad 47 000 lokalizacji. Menzies posiada w Wielkiej Brytanii i Irlandii 100 oddziałów, sortownię centralną oraz 9 sortowni regionalnych, zarządza flotą ponad 3 200 pojazdów i zatrudnia ponad 5 000 pracowników. Specjalizuje się w usługach logistycznych w sektorach, gdzie terminowość dostaw ma kluczowe znaczenie biznesowe.
InPost to platforma dostaw dla e-commerce. Założony w 1999 roku przez Rafała Brzoskę w Polsce, InPost posiada sieć Paczkomatów w Polsce, Wielkiej Brytanii i Włoszech, a także świadczy usługi kurierskie i fullfilment dla sprzedawców e-commerce w Polsce. W lipcu 2021 r. sfinalizował przejęcie francuskiej spółki Mondial Relay. W styczniu 2021 r. InPost zadebiutował na giełdzie Euronext Amsterdam.
Źródło: ISBnews