Przedsiębiorcy z sektora MŚP zapytani o czynniki wewnętrzne, które wywołały zagrożenie dla ciągłości biznesowej, w pierwszej kolejności wskazali na zbyt szybkie działanie na wielu frontach jednocześnie (78%) oraz zarządzanie jednoosobowe (71%), wynika z raportu EFL. Zdecydowanie rzadziej w polskich firmach mamy do czynienia z kryzysami zewnętrznymi, takimi jak kryzysy rynkowe – inflacja czy pandemia (42%), działania konkurencji (34%) oraz trudności na rynku pracy (31%).
„Każdy przedsiębiorca ma z tyłu głowy potencjalne kryzysy, jakie mogą dotknąć jego biznes. W przypadku zagrożeń zewnętrznych zapytani przez nas przedstawiciele firm najczęściej obawiają się kryzysów rynkowych jak inflacja czy pandemia (68%), silnej konkurencji (64%) oraz trudności związanych z rynkiem pracowniczym (54%). Na szczęście w tym przypadku teoria nie zawsze pokrywa się z praktyką, gdyż wskazane źródła wywołały kryzysy znacznie rzadziej. 4 na 10 przedsiębiorców negatywnie doświadczyło inflacji czy pandemii, a co trzeci miał problemy firmowe przez silna konkurencje lub trudności HR-owe. Nie oznacza to, że zarządzający firmami nie powinni brać pod uwagę ryzyk, jakie mogą zakłócić prowadzenie biznesu. Bardziej chodzi o przygotowanie się na takie ewentualności, co z pewnością zminimalizuje negatywne skutki potencjalnego kryzysu” – powiedział prezes EFL Radosław Woźniak, cytowany w komunikacie.
Z raportu EFL „Od startupu do MŚP. Etapy rozwoju firm w Polsce. Pod lupą” wynika, że w sytuacji pojawienia się kryzysu zagrażającego firmie przedsiębiorcy najczęściej wykorzystują strategie defensywne. 38% MSP zdecydowało się na redukcje kosztów, a co trzeci na reorganizacje procesów. Rzadziej zaś ofensywne – agresywna sprzedaż wybrało 22% firm, a 8% postanowiło zmienić model działania.
Wybór strategii obronnej zależy od źródła kryzysu. W przypadku zagrożenia ciągłości biznesu, wywołanego kryzysami rynkowymi jak inflacja czy pandemia, firmy koncentrują się na redukcji kosztów (56% wskazań). Podobnie ma to miejsce w sytuacji opóźnień w płatnościach ze strony klientów (60% wskazań). W przypadku pojawienia się silnej konkurencji, pytani przedsiębiorcy najczęściej stawiają na reorganizacje sposobu działalności i optymalizacje wydajności (46%). Poprawiając efektywność działań, próbują dogonić swoja konkurencję i umocnić pozycję. Podobne działania podejmowane są w przypadku zagrożeń pojawiających się na rynku pracy (46%), wskazano również.
Biorąc pod uwagę branże, handel i produkcja w sytuacji kryzysowej, częściej niż inne branże, koncentrują się na reorganizacji i optymalizacji wydajności (odpowiednio 35% i 39% vs. po 27% w budownictwie i transporcie). Budownictwo i transport natomiast częściej postawiły na zmianę modelu działania (odpowiednio 10% i 11% vs. 3% w produkcji i 6% w handlu).
„Z raportu EFL jasno wynika, że częściej niż z kryzysami zewnętrznymi przedsiębiorcy borykają się z kryzysami wewnętrznymi, które wiążą się z modelem przywództwa oraz organizacja procesów i struktury. Przedsiębiorcy zapytani o to, jakie kryzysy wewnętrzne przechodziły ich organizacje, w pierwszej kolejności wskazali zbyt szybkie działanie na zbyt wielu frontach (78%). 7 na 10 przedsiębiorców miało poważne kłopoty z uwagi na skupienie pełni władzy w jednych rękach, a 4 na 10 odczuło odchodzenie z firmy kluczowych pracowników. Co trzecią instytucję dotknęła rosnąca złożoność firmy i jej struktur” – czytamy dalej.
Firmy wypracowały rożne metody walki z kryzysami wewnętrznymi w zależności od etapu rozwoju. Kluczowe są cztery taktyki takie jak reorganizacja procesowa w firmie (45%), zbudowanie struktury organizacyjnej (39%), nadanie większych uprawnień pracownikom (34%) oraz powołanie/rekonstrukcja zespołu zarządzającego (32%).
Badanie ilościowe „Pod lupą” zostało zrealizowane przez ICAN Institute na zlecenie EFL z właścicielami, współwłaścicielami i osobami odpowiedzialnymi za finanse w segmencie firm MŚP z całego kraju. W sumie zrealizowano 500 wywiadów: 250 rozmów z przedstawicielami mikro firm, 125 rozmów z przedstawicielami małych firm oraz 125 rozmów z przedstawicielami średnich firm. Przebadane firmy reprezentowały cztery branże: budownictwo, handel, produkcję oraz transport. Przygotowane w ten sposób dane pozwalają analizować i opisywać na poziomie całej populacji firm w Polsce. Badanie wykonano metodą telefonicznych ankiet (CATI) w lipcu i sierpniu 2023 r. Badanie jakościowe zostało zrealizowane w oparciu o scenariusz wywiadu. W badaniu brały udział osoby posiadające bogatą wiedzę dotyczące segmentu MŚP. W sumie przeprowadzono 12 wywiadów pogłębionych oraz analizę desk research.
Źródło: ISBnews