Kolej w Polsce miała 245,1 mln pasażerów w 2021 r., co oznacza wzrost o 17% r/r i osiągnięcie 73% liczby pasażerów z 2019 r., podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK). Spośród przewoźników największy udział w rynku miało Polregio (62,6 mln pasażerów czyli 25,6%), a największy wzrost liczby pasażerów odnotowało PKP Intercity (+34% r/r).
„Rok 2021 w przewozach pasażerskich zamknął się na poziomie 245,1 mln pasażerów. Wynik ten jest wyższy od odnotowanego w 2020 r. (209,4 mln). Liczba podróżnych jest jednak wciąż odległa od poziomu 335,9 mln z 2019 r. Nie wiemy kiedy uda się wrócić do poziomu przewozów sprzed pandemii. Tutaj nie wystarczy tylko jakość, komfort i bezpieczeństwo. Potrzebna jest bardzo dobra oferta oraz działania przede wszystkim promocyjne – dotyczy to również ceny świadczonych usług. Dlatego dla przewoźników pasażerskich najbliższe lata będą pełne wyzwań związanych ze zmianami społecznymi, które spowodowała lub przyspieszyła pandemia. Praca zdalna może stać się standardem, podobnie jak nauka np. na uczelniach. Powoduje to mniejszą potrzebę przemieszczania się. Część dotychczasowych pasażerów trwale rezygnuje z transportu publicznego, inni będą wykorzystywać go tylko okazjonalnie” – skomentował prezes UTK Ignacy Góra, cytowany w komunikacie.
W ub.r. praca przewozowa na kolei w Polsce wyniosła 15,9 mld pasażerokilometrów i była o 3,2 mld wyższa (+26%) r/r. Praca eksploatacyjna osiągnęła wartość ponad 178 mln pociągokilometrów, co jest wynikiem o 17,8 mln wyższym (+11%) w porównaniu z rokiem 2020. Średnia odległość przejazdu jednego pasażera w 2021 r. wyniosła 64,8 km – o 4,4 km więcej (+7,3%) w stosunku do średniej odległości odnotowanej w 2020 r.
Liczba pasażerów przewiezionych koleją w ubiegłym roku stanowi 73% liczby pasażerów z 2019 r. – okresu przed wybuchem pandemii. Analogicznie praca przewozowa to 72% pracy wykonanej w 2019 r., zaś praca eksploatacyjna osiągnęła wartość o 4% wyższą niż dwa lata temu. Średnia odległość przejazdu jednego pasażera w ub. roku była o 0,9 km krótsza niż w 2019 r., podano także.
W 2021 r. podobnie jak w latach wcześniejszych, liderem pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje Polregio. Z usług tego przewoźnika skorzystało ponad 62,6 mln pasażerów. Daje to spółce 25,6% udziału w rynku przewozów pasażerskich (26,62% w 2020 r., 26,46% w 2019 r.). Kolejny pod względem wielkości udział w rynku – 19,22% przypada na Koleje Mazowieckie, które w ubiegłym roku przewiozły ponad 47 mln pasażerów. PKP Intercity z liczbą 35,7 mln przewiezionych pasażerów plasuje się na trzeciej pozycji z 14,56% udziału w rynku przewozów pasażerskich.
Wysoki wynik pod względem liczby przewiezionych w 2021 r. pasażerów osiągnęła również PKP SKM w Trójmieście, z usług której skorzystało 32,7 mln osób. Daje to aglomeracyjnemu przewoźnikowi 13,35% udziału w rynku. Przewoźnicy samorządowi według liczby przewiezionych pasażerów uzyskali następujące udziały w rynku: Koleje Śląskie – 6,06%; SKM Warszawa – 5,95%; Koleje Dolnośląskie – 4,48%; Koleje Wielkopolskie – 3,78%; ŁKA – 2,46%, WKD – 1,98%; Koleje Małopolskie – 1,81%. Arriva RP uzyskała 0,65% udziału w krajowym rynku pasażerskim, podał także UTK.
PKP Intercity – przewoźnik realizujący przewozy dalekobieżne – uzyskał wynik wyższy o ponad 9 mln pasażerów (+34%) w porównaniu z rokiem 2020, co daje poziom 73% liczby pasażerów z 2019 r. Druga spółka z grupy PKP – PKP SKM w Trójmieście wykazała przewozy na poziomie wyższym o 7,2 mln osób, co oznacza wzrost 28% rok do roku (76% liczby pasażerów z 2019 r.). Polregio obsłużyło o 6,9 mln pasażerowi więcej (+12%) w porównaniu z 2020 r. (poziom 70% pasażerów z 2019 r.).
Wśród przewoźników samorządowych największy procentowy wzrost liczby przewiezionych pasażerów względem 2020 r. wykazała Łódzka Kolej Aglomeracyjna – o 30%. ŁKA przewiozła 6,04 mln osób – o 1,4 mln pasażerów więcej. W całym 2021 r. ŁKA zrealizowała przewozy na poziomie 101% z 2019 r. Pozostali przewoźnicy samorządowi w porównaniu z 2020 r. odnotowali wzrost liczby pasażerów odpowiednio: Koleje Wielkopolskie o 1,7mln (+22%), Koleje Dolnośląskie o 1,8 mln (+20%), Koleje Śląskie o 1,9 mln (+14%), Koleje Małopolskie o 0,54 mln (+14%), Koleje Mazowieckie o 5,3 mln (+13%). Wartości te to odpowiednio: 76%, 78%, 73%, 69% oraz 76% przewozów zrealizowanych przez tych przewoźników w 2019 r. Z usług Warszawskiej Kolei Dojazdowej w 2021 r. skorzystało o 0,24 mln pasażerów więcej (+5,1%) niż przed rokiem, co daje poziom 55,2% pasażerów z 2019 r. SKM Warszawa – druga spółka świadcząca usługi transportu pasażerskiego w ramach aglomeracji warszawskiej w 2021 r. odnotowała nieznaczny spadek w liczbie przewiezionych pasażerów – 0,34 mln mniej (-2%) w porównaniu z 2020 r. (poziom 66% liczby pasażerów z 2019 r.).
Realizujący w Polsce przewozy pasażerskie przewoźnicy zagraniczni wykazali odpowiednio: Leo Express Global o 6,8 tys. (-49%) pasażerów mniej niż rok wcześniej (26% z 2019 r.); Usedomer Baderbahn GmbH o 2,8 tys. (-1%) pasażerów mniej w porównaniu z 2020 r. (54% pasażerów z 2019 r.).
Źródło: ISBnews