Masa krytyczna samochodów elektrycznych, która jest niezbędna do tego, aby operatorzy infrastruktury mogli zarabiać na ładowaniu pojazdów elektrycznych, powinna zostać osiągnięta w 2024, najpóźniej w 2025 roku, poinformował ISBnews prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności (PIRE) Krzysztof Burda.
„Masę krytyczną pozwalającą na zarabianie na ładowaniu samochodów elektrycznych powinniśmy osiągnąć w 2024-2025 roku. Operatorzy flotowi już dzisiaj są zainteresowani zamówieniami dużych partii pojazdów elektrycznych, to oni będą w mojej ocenie pierwszymi masowymi odbiorcami” – powiedział Burda w rozmowie z ISBnews.
Przyznał jednocześnie, że Polska pozostaje w tyle za Europą pod względem tempa rozwoju infrastruktury do ładowania „elektryków”.
„Naszym zdaniem ważna jest rozbudowa infrastruktury nie tylko wzdłuż tras przelotowych, ale również w miastach, gdzie ładowarki AC powinny być instalowane masowo, a nie w postaci pojedynczych słupków, a również szybkie stacje ładowania DC powinny powstawać w formie hubów, w których jednocześnie może się ładować wiele samochodów. Wielu Polaków mieszka w blokach, gdzie nie ma możliwości ładowania w garażu, dodatkowo część nowych właścicieli pojazdów elektrycznych nie będzie chciała zmienić przyzwyczajeń i będzie wolała ładować raz w tygodniu 'do pełna’, podobnie jak robią obecnie na stacji paliw” – dodał prezes.
Szef PIRE widzi jednak szanse na nadgonienie opóźnień w rozwoju infrastruktury.
„W ramach programu wsparcia budowy infrastruktury Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ciągu zaledwie dwóch tygodni wyczerpało się 315 mln zł środków przeznaczonych na wsparcie budowy najszybszych ładowarek o mocy powyżej 150 kW. To oznacza, że w ciągu najbliższych 3-4 lat w Polsce zainwestowane zostanie ok. 600 mln zł w budowę tylko najszybszych stacji ładowania. Dodatkowo, właśnie ze względu na to zapóźnienie, Polska jest także atrakcyjnym rynkiem dla zagranicznych operatorów sieci ładowania, którzy coraz bardziej się naszym rynkiem interesują” – podsumował Burda.
Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE) jest organizacją pozarządową, zrzeszającą podmioty działające w branży e-mobility. Jej głównym celem jest rozwój elektromobilności w polskich miastach.
Źródło: ISBnews