Sieci handlowe w Polsce wydały w 2023 r. łącznie o 4,1% więcej gazetek promocyjnych niż rok wcześniej. Trzy z ośmiu badanych formatów zaliczyły spadki, wśród nich największy sklepy typu DIY – o 21,7%, a pięć segmentów zwiększyło liczbę gazetek: najmocniejszy przyrost r/r uzyskały dyskonty – o 17,7%, wynika z raportu UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy BLIX. Autorzy uważają, że w obecnej sytuacji ekonomicznej w Polsce liczba gazetek promocyjnych nie tylko powinna utrzymać tendencję wzrostową, ale może nawet jeszcze o kilka procent powiększyć się rok do roku.
„Ten wzrost [ogółem o 4,1%] może wynikać z intensyfikacji działań marketingowych sieci handlowych, które dążą do zwiększenia swojego udziału w rynku lub do odzyskania pozycji po spadkach w poprzednich latach. W ciągu roku rynek stał się bardziej konkurencyjny. Rosnąca inflacja skłoniła konsumentów do poszukiwania oszczędności, a sieci handlowe pozytywnie odpowiedziały na ten trend. Gazetki, jako narzędzie promocyjne, są łatwo dostępne i umożliwiają konsumentom szybkie zorientowanie się w aktualnych ofertach” – powiedział Marcin Lenkiewicz z Grupy BLIX, cytowany w komunikacie.
Spośród 8 analizowanych segmentów 3 formaty zmniejszyły liczbę gazetek. Największe spadki r/r zanotowały sklepy typu DIY (potocznie zwane marketami budowlano-remontowymi) – o 21,7%, a także cash&carry – o 20,2%. Analitycy z UCE Research informują również, że niewielki spadek zaliczyły hipermarkety – o 4,1% r/r.
Z raportu wynika też, że 5 badanych formatów zwiększyło liczbę gazetek. Największe przyrosty r/r zanotowały dyskonty – o 17,7%, sieci typu convenience – o 12%, a także supermarkety – o 10,9%. Oprócz tego na niewielkich plusach są sklepy z RTV i AGD oraz drogerie i apteki – odpowiednio: 3,3% i 0,4%. Według autorów badania, największy wzrost liczby gazetek promocyjnych w dyskontach, sieciach convenience i supermarketach można częściowo przypisać ich silnej pozycji negocjacyjnej, podano także.
„Dyskonty, mając duży wolumen zakupów, mogą uzyskać znaczące rabaty od dostawców, co umożliwia im oferowanie atrakcyjnych promocji. To z kolei przekłada się na potrzebę komunikowania tych ofert za pomocą gazetek, które wciąż odgrywają ważną rolę w przyciąganiu konsumentów. Z kolei sieci convenience eksperymentują z różnymi metodami dotarcia do klientów, w tym zwiększają liczbę publikacji. Często są one tematyczne, odpowiadając na zmieniające się preferencje zakupowe konsumentów szukających wygody i szybkości zakupów” – powiedział Lenkiewicz.
W kontekście obecnej sytuacji w Polsce, twórcy raportu prognozują, że liczba gazetek promocyjnych nie tylko powinna się utrzymać, ale również może wzrosnąć o kilka procent rok do roku.
„Będą one jednak ewoluować, stając się bardziej personalizowane i dostosowane do konkretnych tematyk. To pozwoli sklepom na lepsze targetowanie ofert i zwiększenie ich skuteczności. Wzrost personalizacji prawdopodobnie zostanie wsparty przez rozwój technologii i narzędzi analitycznych, które umożliwiają bardziej precyzyjne poznanie potrzeb i zachowań konsumentów. Forma komunikacji tych gazetek też ulegnie zmianie, z większym naciskiem na dystrybucję cyfrową” – dodał ekspert z Grupy BLIX.
Eksperci z platformy analityczno-badawczej UCE Research, agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland i Grupy BLIX przeanalizowali blisko 14,5 tys. gazetek handlowych z promocjami, wydanych w latach 2022-2023. Łącznie miały blisko 297,8 tys. stron i powierzchnię w wymiarze prawie 13,3 mln cm2. W ww. publikacjach było w sumie 2,1 mln promocji. Pod uwagę wzięto 8 największych formatów na rynku retailowym, tj. wszystkie dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience, cash&carry. Ponadto sprawdzono drogerie i apteki, sieci DiY oraz sklepy z RTV i AGD.
Źródło: ISBnews