Sieci handlowe zorganizowały w zeszłym roku o 10,5% mniej promocji w gazetkach niż w 2022 roku, wynika z analizy ponad 15 tys. publikacji i przeszło 2,4 mln promocji, wykonanej przez analityków z UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy BLIX. Ograniczenia zastosowało 6 z 9 obserwowanych formatów. Największy spadek dotyczył hurtowni. Polacy mogą tracić z tego powodu średnio do kilkuset złotych rocznie.
„Ten spadek wskazuje na to, że sklepy koncentrują się na jakości i selekcji oferowanych produktów w promocji, zamiast na ilości. Starają się bardziej personalizować swoje oferty i dostarczać je do określonych grup konsumentów za pośrednictwem bardziej ukierunkowanych i częstszych publikacji” – powiedziała współautorka raportu z firmy Hiper-Com Poland Julita Pryzmont, cytowana w komunikacie.
Jak informuje analityk z UCE Research Bogusz Biernacki, 6 z 9 analizowanych formatów ograniczyło liczbę promocji. Największe spadki r/r zanotowały hurtownie, sklepy DIY (potocznie zwane marketami budowlano-remontowymi), hipermarkety oraz drogerie i apteki – odpowiednio o 40,4%, 20,7%, 10,2% i 10%. Poza tym ujemne wyniki r/r mają też dyskonty i sieci cash&carry – 5,1% i 3,9%. Z kolei niewielkie wzrosty r/r dotyczą sklepów RTV i AGD, sieci convenience i supermarketów – 6,8%, 2,6% i 1%.
Ponadto Biernacki dodał, że im mniej jest na rynku promocji, tym więcej tracą konsumenci na robieniu codziennych zakupów. Według szacunkowych wyliczeń może to być rocznie nawet kilkaset złotych na gospodarstwo domowe. Mówimy tutaj głównie o zakupach pierwszej potrzeby, ale nie tylko. Jednak najwięcej tego typu strat przynoszą konsumentom okresy świąteczne.
Eksperci z platformy analityczno-badawczej UCE Research, agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland oraz Grupy BLIX przeanalizowali blisko 15,2 tys. gazetek handlowych z promocjami, wydanych w latach 2023-2022 roku. Pod uwagę wzięto 9 największych formatów na rynku retailowym, tj. wszystkie dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience, cash&carry i hurtownie. Ponadto sprawdzono drogerie i apteki, sieci DiY oraz sklepy z RTV i AGD.
Źródło: ISBnews