Po latach nieprzerwanych wzrostów liczba rejestracji samochodów w pełni elektrycznych (BEV) w Polsce nieznacznie spadnie – do ok. 16,5 tys. w 2024 roku, wobec niespełna 17 tys. w 2023 r., przewiduje Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM). W przyszłym roku spodziewany jest powrót wysokiej dynamiki rozwoju rynku i rejestracje ok. 30 tys. „elektryków”.
W efekcie spadku sprzedaży w tym roku, udział pojazdów BEV w rejestracjach ogółem pozostanie na zbliżonym poziomie 3,1% w 2024 r., w porównaniu do 3,2% rok wcześniej.
„To jest dla nas absolutnie rozczarowanie, bo o ile spodziewaliśmy się stagnacji na poziomie europejskim, to liczyliśmy na to, że Polska wykorzysta ten czas na wejście przynajmniej na poziom 4%, może nawet zbliżenie się do 5% rejestracji. To się jednak nie wydarzy, także przez niepewność na rynku, spowodowaną wstrzymaniem dotacji z programu 'Mój elektryk’ w ścieżce leasingowej” – powiedział Mazur podczas konferencji prasowej.
Zastrzegł, że Polska jest pod względem udziału BEV w rejestracjach daleko w tyle nie tylko za średnią Unii Europejskiej (ok. 13%), ale również za średnią dla Europy Środkowo-Wschodniej (ok. 7%). Gorzej pod tym względem jest jedynie na Słowacji.
PSNM przewiduje jednak, że w 2025 roku nastąpi zdecydowane odbicie i rynek wróci do dynamicznych wzrostów.
„Spodziewamy się, że liczba rejestracji BEV w scenariuszu realistycznym wyniesie ok. 30 tys. w 2025 r., dzięki czemu park pojazdów w pełni elektrycznych wzrośnie do ok. 120 tys. sztuk” – dodał Mazur.
Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), wcześniej Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności oraz promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.
Źródło: ISBnews