Liczba samochodów w pełni elektrycznych może wzrosnąć w Polsce nawet kilkakrotnie w 2022 roku, w porównaniu do wzrostu o niespełna 80% po pierwszych ośmiu miesiącach 2021 roku, poinformował ISBnews kierownik Centrum Badań i Analiz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) Jan Wiśniewski.
„2022 będzie pierwszym rokiem w historii polskiej elektromobilności, od początku którego potencjalni nabywcy samochodów z napędem elektrycznym będą mogli skorzystać z dotacji ze środków publicznych. Wśród nich znajdą się również przedsiębiorcy i inne podmioty instytucjonalne, które odpowiadają za zdecydowaną większość rejestracji na rynku pierwotnym. W połączeniu z coraz atrakcyjniejszą ofertą modelową EV oraz stopniowym wyrównywaniem się cen pojazdów elektrycznych i spalinowych (przejawiającym się również zdecydowaną podwyżką kosztów zakupu tych ostatnich) może to doprowadzić do kilkukrotnego wzrostu rejestracji samochodów zeroemisyjnych względem roku 2021” – powiedział Wiśniewski w rozmowie z ISBnews.
Według niego, warunki są dwa. To z jednej strony terminowe uruchomienie naboru dla przedsiębiorców, a z drugiej – zapewnienie odpowiedniej podaży samochodów elektrycznych na rynku polskim w kontekście kryzysu związanego z niedoborem półprzewodników.
W okresie styczeń-sierpień 2021 r. zarejestrowano w Polsce 4 387 w pełni elektrycznych pojazdów osobowych i dostawczych, wobec 2 446 rok wcześniej (wzrost o 79,4%).
„Najbliższe kilka lat stanie się przełomowym okresem w kontekście przyspieszenia rozwoju elektromobilności w Polsce, zarówno w obszarze parku pojazdów, jak i infrastruktury ładowania. Spodziewamy się m.in. wzrostów rejestracji dostawczych i osobowych samochodów z napędem elektrycznym na poziomie przekraczającym 170-180% r/r. W 2025 r. park pojazdów ładowanych z zewnętrznego źródła w Polsce może liczyć już ponad 500 tys. sztuk. Roczna sprzedaż pojazdów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in już niebawem wyniesie ok. 100 tys. sztuk” – dodał.
W ocenie PSPA, na taki stan rzeczy złoży się szereg czynników zarówno natury legislacyjnej – przede wszystkim na poziomie europejskim – jak i rynkowej. Kwestią kluczową stanie się wdrożenie i kontynuacja programów dotacji ze środków NFOŚiGW. Zoptymalizowane wsparcie finansowe w początkowym stadium rozwoju elektromobilności nie tylko doprowadzi bezpośrednio do wzrostu popytu na BEV, ale również w sposób pośredni przełoży się w kolejnych latach na zwiększenie stopnia rozbudowy i wykorzystania ogólnodostępnej infrastruktury ładowania, a także podwyższenia świadomości społecznej w zakresie zeroemisyjnego transportu.
„Innymi słowy, dopłaty wdrożone w 2021 r. można traktować jako inwestycję długoterminową. Szacujemy, że bez ich wdrożenia, w scenariuszu pesymistycznym flota samochodów z napędem elektrycznym w 2025 r. byłaby o ok. 27% niższa, a wyraźnych różnic w tym zakresie nie udałoby się zniwelować co najmniej do roku 2040” – podsumował Wiśniewski.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, zajmującą się kreowaniem rynku elektromobilności i paliw alternatywnych. Organizacja zrzesza ponad 120 przedsiębiorstw z całego łańcucha wartości w elektromobilności: producentów pojazdów i infrastruktury, operatorów usług ładowania, koncerny paliwowe i energetyczne, instytucje finansowe, firmy transportowe, dostawców nowoczesnych technologii oraz pozostałe podmioty i instytucje aktywne w obszarze zrównoważonego transportu. PSPA jest częścią The European Association for Electromobility (AVERE), największej organizacji zajmującej się rozwojem rynku elektromobilności w Europie.
Źródło: ISBnews