Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Gospodarka
  • Biznes
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Prawo
  • Więcej
    • Startupy
    • Crowdfunding
    • Finanse osobiste
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Gospodarka
  • Biznes
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Prawo
  • Więcej
    • Startupy
    • Crowdfunding
    • Finanse osobiste
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona Główna Biznes

Liczba samochodów w pełni elektrycznych wyniesie 140-280 tys. w 2025

Dodane przez Bartłomiej Supernak
18 maja 2020
w dziale Biznes
0
auto
0
SHARES
Share on FacebookShare on Twitter

Sprzedaż samochodów elektrycznych (EV) na rynku polskim wzrośnie w 2025 roku niemal czterdziestokrotnie w porównaniu do roku 2019, wynika z raportu „Polish EV Outlook 2020”, przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). Liczba pojazdów w pełni elektrycznych ma wzrosnąć w 2025 roku do 140 tys. sztuk lub 280 tys. sztuk, w zależności od wdrożenia zachęt finansowych przez rząd.

Na potrzeby publikacji opracowano różne scenariusze rozwoju sektora, w wariantach zakładających wdrożenie zachęt finansowych lub podatkowych, jak również brak wsparcia ze strony państwa.

„W scenariuszu realistycznym, zakładającym wprowadzenie subsydiów w postaci dopłat lub odpowiednich zachęt natury podatkowej, np. wdrożenia możliwości odliczenia 100% VAT, polski park samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w roku 2025 może przekroczyć 280 tys. szt. Bez takiego wsparcia będzie ponad dwukrotnie mniejszy. Natomiast w 2030 r. wielkość parku BEV zbliży się do 900 tys. szt. Łącznie z hybrydami typu plug-in (PHEV), których park w Polsce prognozujemy w 2025 r. na ok. 160 tys. szt., a w 2030 r. na 570 tys., mówimy o niemal 1,5 mln samochodów zero- i niskoemisyjnych (BEV i PHEV) w Polsce za 10 lat” – powiedział dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur, cytowany w komunikacie.

Według PSPA, wprowadzenie instrumentów wsparcia w początkowej fazie rozwoju elektromobilności jest czynnikiem determinującym dynamikę rynku w kolejnych latach. Ma także kluczowy wpływ na tempo rozbudowy infrastruktury ładowania. Raport zakłada, że liczba punktów ładowania zainstalowanych w stacjach ogólnodostępnych wzrośnie z obecnych 2,1 tys. do 40 tys. w 2025 r. i 91 tys. w roku 2030.

Z danych PSPA wynika, że w ciągu ostatnich 5 lat roczna sprzedaż dostawczych i osobowych samochodów w pełni elektrycznych (BEV) oraz hybryd typu plug-in (PHEV) w Polsce wzrosła o 1268% – z 316 szt. w 2015 r. do 4 322 szt. w 2019 r. Na koniec ubiegłego roku park samochodów z napędem elektrycznym zarejestrowanych w Polsce liczył 10 232 szt. (+73% r/r), z czego 49% stanowiły BEV, a 51% PHEV.

„Najwięcej samochodów elektrycznych zarejestrowanych jest w Warszawie. W 2019 r. stołeczny park stanowił niemal jedną trzecią wszystkich samochodów z napędem elektrycznym zarejestrowanych w Polsce. Niemal tyle samo samochodów elektrycznych co w Warszawie (32%), jeździ po ulicach wszystkich polskich miast liczących od 300 tys. do 1 mln mieszkańców (Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin)” – podkreślił Mazur.

„W Polsce na koniec lutego 2020 r. funkcjonowało 1 093 ogólnodostępnych stacji ładowania, co przełożyło się na 2028 punktów. Przez ostatnie 12 miesięcy odnotowano wzrost o prawie 70%. Posiadamy jeden z największych udziałów stacji DC w Europie. 30% stacji w Polsce to ładowarki wysokiej mocy. Zdecydowana większość z nich, bo ponad 60%, jest płatna” – dodał Jan Wiśniewski z PSPA.

44% wszystkich stacji w Polsce znajduje się w sieciach 12 wiodących operatorów infrastruktury ładowania. Największy z nich to GreenWay Polska, z 15% udziału w rynku. W pierwszej piątce znajdują się także Orlen, Tauron, PGE i Energa, wynika także z raportu.

Ponad połowa wszystkich stacji ładowania w Polsce zlokalizowano w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców. Ranking miast z największą liczbą stacji ładowania otwiera Warszawa. Kolejne pozycje zajmują: Katowice, które jako jedyne miasto w Polsce spełnia limit narzucony przez ustawę o elektromobilności w zakresie minimalnej liczby punktów ładowania, Wrocław, Gdańsk i Kraków. W podziale na województwa, najwięcej stacji zlokalizowanych jest na terenie województwa mazowieckiego, śląskiego, dolnośląskiego, małopolskiego i pomorskiego, podano również.

W raporcie uwzględniono także skutki pandemii COVID-19.

„Zarówno segment samochodów elektrycznych, jak i infrastruktury ładowania nie są całkowicie odporne na skutki koronawirusa, jednak elektromobilność jest lepiej przygotowana na jego następstwa niż sektor motoryzacji konwencjonalnej, o czym świadczą ostatnie wyniki sprzedaży. W marcu br., w USA liczba rejestracji samochodów spalinowych zmniejszyła się o 38,5% r/r, a samochodów zelektryfikowanych zwiększyła się o 6,4%. W Wielkiej Brytanii przy spadku na poziomie 44,4% r/r w segmencie samochodów konwencjonalnych, nastąpił wzrost sprzedaży EV, który wyniósł 109,3% r/r. W Niemczech trend okazał się zbliżony: -37,7% r/r i +104,1% r/r. Drugim najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie w marcu tego roku była Tesla Model 3, a udział pojazdów zelektryfikowanych w sprzedaży pojazdów w Europie w marcu br., wyniósł 17%, co oznacza wzrost o 10% w stosunku do ubiegłego roku” – wyjaśnił Mazur.

Według danych ACEA, w pierwszym kwartale 2020 r. samochody z napędem elektrycznym (BEV i PHEV) zwiększyły swój udział na rynku nowych pojazdów osobowych w UE do 6,8% (w I kwartale 2019 r. ich udział wynosił 2,5%), podsumowano.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności oraz promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.

Źródło: ISBnews

Tagi: autaPSPAsamochody
Poprzedni post

EBOR udzieli 280 mln zł kredytów na polskie projekty OZE grupy Qair

Następny post

DB Energy widzi wzrost zainteresowania ofertą, liczy na kolejne duże kontrakty

pharmacy

Rynek apteczny wzrósł o 1,4% do 37,7 mld zł w 2020

ubrania

CDRL może zamknąć kilka sklepów własnych w galeriach, rozbuduje sieć franczyzową

górnictwo

Branża okołogórnicza chce rozmawiać o wsparciu na rzecz jej transformacji

górnictwo

Wsparcia na rynku pracy po 2030 będzie wymagało 14-36 tys. górników

Mostostal Zabrze

Mostostal Zabrze ma list intencyjny z Posco E&C ws. prac na ok. 400 mln zł netto

biznes

Radosław Domagalski-Łabędzki został prezesem zarządu Rafako

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pomóż ratować życie

Najnowsze

startup

Ruszyła II edycja konkursu dla startupów technologicznych

pharmacy

Rynek apteczny wzrósł o 1,4% do 37,7 mld zł w 2020

gra

Brave Lamb Studio pozyskało z emisji akcji 1,2 mln zł, planuje debiut na GPW

wykres

Cordia International nabyła w wezwaniu 3,28 mln akcji Polnordu

koronawirus

Liczba wykonanych szczepień przeciw COVID-19 wzrosła do ponad 707 tys.

ubrania

CDRL może zamknąć kilka sklepów własnych w galeriach, rozbuduje sieć franczyzową

górnictwo

Branża okołogórnicza chce rozmawiać o wsparciu na rzecz jej transformacji

przemysł

Produkcja przemysłowa wzrosła w grudniu w 28 z 34 działów przemysłu

© 2020 inwestycje.pl

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Gospodarka
  • Biznes
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Prawo
  • Więcej
    • Startupy
    • Crowdfunding
    • Finanse osobiste

© 2020 inwestycje.pl