Polski Standard Płatności (PSP) odnotował wzrost liczby transakcji BLIK-iem we wszystkich kanałach – łącznie do 110,1 mln w III kw. 2020 r. wobec ok. 55 mln zanotowanych w III kw. 2019 r. Najpopularniejszym kanałem pozostają płatności w internecie, których liczba wzrosła do 77,7 mln wobec blisko 40 mln w III kw. 2019 r., poinformował prezes PSP – operatora BLIK-a – Dariusz Mazurkiewicz.
„Łączna wartość zrealizowanych transakcji w III kw. kwartale wyniosła 14,6 mld zł, co oznacza wzrost o 10,8% kw/kw. Nadal utrzymują się wzrosty dotyczące zakupów w internecie, ale jednocześnie wyraźnie rośnie popularność przelewów na numer telefonu BLIK” – powiedział Mazurkiewicz podczas konferencji na Twitterze.
Prezes zaznaczył, że w okresie I-III kw. liczba transakcji wyniosła 283,8 mln i jest to już więcej niż w całym roku 2019 r.
Jak podaje PSP, użytkownicy zrealizowali w III kw. 13 mln przelewów na numer telefonu BLIK, co oznacza wzrost o 202% r/r i o blisko 46% więcej niż w II kwartale tego roku.
„Przelew na telefon stał się hitem tego roku, a przed nami jeszcze kolejne kampanie reklamowe dotyczące tego rozwiązania” – dodał prezes.
Mazurkiewicz zapowiedział, że liczba banków umożliwiających P2P w najbliższych miesiącach będzie rozszerzana. „Pracujemy też nad kolejnymi produktami, które będą uzupełniać P2P. W perspektywie kolejnego roku zakładamy, że wszystkie banki w Polsce będą oferować klientom przelew na telefon „- dodał prezes.
Liczba transakcji BLIK-iem w e-commerce wzrosła do blisko 78 mln w III kw. 2020 r. 0 to również dwukrotny wzrost rok do roku i 70% wszystkich transakcji w kwartale.
„Ten rok będzie z pewnością przełomowy dla polskiego e-commerce. Handel w sieci zastąpił wielu osobom ten tradycyjny. Nawet odmrożenie gospodarki i powrót do normalnego funkcjonowania sklepów w okresie przed- i powakacyjnym, nie spowodowały odpływu kupujących w sieci. Naszym zdaniem, zostaną oni już na stałe i coraz chętniej będą kupować online” – powiedział Mazurkiewicz, cytowany w komunikacie.
Prezes zapowiedział, że niebawem nastąpi kolejne wdrożenie dla użytkowników BLIKA-a w e-commerce, tym razem na globalnej platformie.
Poinformował także, że kanał bankomatowy (ATM) odnotował w minionym kwartale 10-proc. wzrost r/r do 7,5 mln transakcji, ale – jego zdaniem – jest to jednak kanał transakcyjny, który traci najwięcej.
„Jeżeli chodzi o tradycyjny kanał, czyli POS, to liczba transakcji wyniosła 11,9 mln, co oznacza wzrost o 98% r/r i 42% kw/kw. Widać, że w tym okresie użytkownicy powrócili do sklepów fizycznych” – dodał Mazurkiewicz podczas wideokonferencji.
Średnia liczba transakcji dziennie w III kw. to blisko 1,2 mln, a w rekordowym dla kwartału dniu było ich ponad 1,5 mln. Średnia wartość transakcji BLIK-iem w tym czasie to 133 zł.
Liczba osób, które aktywnie korzystają z BLIK-a wzrosła o blisko 600 tys. w ciągu kwartału do 6 mln. Mazurkiewicz podkreślił, że aktywnym użytkownikiem jest osoba, która zrealizuje przynajmniej jedną transakcję w miesiącu i nie brano pod uwagę użytkowników, którzy wykonywali wyłącznie przelewy na numer telefonu, nie korzystając z innych kanałów płatności BLIK-iem.
Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski. Z BLIK-a mogą korzystać również klienci Getin Banku, BGŻ BNP Paribas, Inteligo, Raiffeisen Banku, Credit Agricole, Orange Finanse i T-Mobile Usługi Finansowe.
Źródło: ISBnews