Za pomocą BLIK-a wykonano 455 mln transakcji (wzrost o 40% r/r) o wartości 63 mld zł (wzrost o 47% r/r) w III kw. 2023 r., podał Polski Standard Płatności (PSP), operator systemu BLIK. Od początku roku przeprowadzono 1,3 mld transakcji o wartości 171 mld zł.
„Popularność BLIK-a stale rośnie, czego odzwierciedleniem jest liczba aktywnych użytkowników. Pod koniec trzeciego kwartału 2023 r. było ich już niemal 15 mln. W okresie od lipca do września br. zrealizowali oni 455 mln transakcji, co stanowi wzrost o 40% w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku. Oznacza to również, że za pomocą BLIK-a płacono średnio 4,9 mln razy dziennie, czyli o 40% więcej niż w tym samym okresie 2022 r. W najlepszym dniu kwartału we wszystkich kanałach BLIK-a (e-commerce, POS, P2P, ATM) odnotowano łącznie ponad 7 mln transakcji. Całkowita wartość płatności BLIK-iem wzrosła rok do roku o 47% do 63 mld zł.” – czytamy w komunikacie.
BLIK najczęściej wykorzystywany jest w e-commerce, jednak z kwartału na kwartał dynamicznie rośnie również liczba przelewów na telefon BLIK oraz płatności w terminalach płatniczych. W analizowanym okresie we wspomnianych kanałach zanotowano odpowiednio 227,9 mln, 109 mln i 101,7 mln operacji, podano.
BLIK jest popularną metodą płatności w e-commerce. W III kw. 2023 r. co druga transakcja odbywała się właśnie w tym kanale. Między lipcem a wrześniem br. klienci zapłacili za zakupy online 227,9 mln razy – czyli o 28% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. W omawianym kwartale wartość transakcji online osiągnęła 31,2 mld zł wobec 22,1 mld rok wcześniej. Średnia wartość pojedynczego zakupu online wyniosła 137 zł, podano.
„Liczba osób preferujących zakupy online systematycznie rośnie, co znajduje odzwierciadlenie w liczbie transakcji BLIK-iem w kanale internetowym. Wirtualny świat kusi wygodą i brakiem ukrytych kosztów, które nieuchronnie towarzyszą zakupom stacjonarnym, takim jak opłaty za dojazd czy parking. Nie dziwi zatem, że w okresie wakacyjnym polscy konsumenci najczęściej płacili za pomocą naszego systemu na platformach typu marketplace i w sklepach odzieżowych online, gdzie średnie koszyki zakupowe wyniosły odpowiednio 121 zł i 219 zł. Przed nami najgorętszy okres zakupowy w roku i możemy spodziewać się, że BLIK pozostanie kluczowy dla wielu konsumentów ceniących sobie szybkość i wygodę” – powiedziała wiceprezeska PSP Monika Król, cytowana w komunikacie.
Liczba operacji zrealizowanych w terminalach płatniczych w III kw. 2023 r. po raz pierwszy przekroczyła 100 mln. Z kolei ich wartość wyniosła 5,3 mld zł. Istotny wpływ na uzyskane w tym kanale wyniki miało stale zwiększające się zainteresowanie płatnościami zbliżeniowymi BLIK. W III kw. br. było ich 37 mln, czyli o 72% więcej niż w analogicznym okresie w 2022 r. Od momentu udostępnienia usługi aktywowało ją 2,4 mln osób i zapłacono za jej pomocą w 136 krajach na świecie, podano także.
Przelewy na telefon BLIK stanowią już niemal jedną czwartą wszystkich transakcji BLIK-iem. W okresie obejmującym miesiące wakacyjne użytkownicy systemu skorzystali z nich 109 mln razy – to o 68% więcej niż rok wcześniej. Wartość przekazanych w ten sposób środków wyniosła 15,6 mld zł (wzrost o 90% r/r), natomiast średnia wartość przelewu na telefon BLIK w tym okresie to 151 zł.
„Usługa P2P, która pozwala na błyskawiczne rozliczenia bez konieczności znajomości numeru konta bankowego odbiorcy, zdobywa kolejnych zwolenników. Obecnie do otrzymywania przelewów na telefon zarejestrowanych jest już przeszło 15,6 mln numerów telefonów. Sądzimy, że niedawne dołączenie Nest Banku i Banku Pocztowego do grona podmiotów oferujących ten produkt BLIK-a tylko przełoży się na dalszy wzrost” – dodała Monika Król.
W III kw. br. obserwowano również stały wzrost wypłat gotówki w ATM. W analizowanym okresie w bankomatach zrealizowano 16,3 mln transakcji. Liczba wpłat i wypłat wzrosła rok do roku o prawie jedną piątą. Ich wartość osiągnęła 10,8 mld zł, a średnia pojedyncza transakcja wyniosła 664 zł, podano także.
BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Jej udziałowcami są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard.
Źródło: ISBnews