Za pomocą BLIK-a wykonano 601 mln transakcji (wzrost o 41% r/r) o wartości 83,9 mld zł (wzrost o 45% r/r) w II kw. 2024 r., podał Polski Standard Płatności (PSP), operator systemu BLIK. Od początku roku przeprowadzono 1,1 mld transakcji o wartości 157,8 mld zł (+46% r/r).
BLIK najczęściej wykorzystywany jest w e-commerce, jednak z kwartału na kwartał dynamicznie rośnie również liczba przelewów na telefon oraz płatności w terminalach płatniczych. W analizowanym okresie we wspomnianych kanałach zanotowano odpowiednio 279,6 mln (+26% r/r), 150,7 mln (+51%) i 152,9 mln (+65% r/r) operacji w II kw. br.
„Przelewy na telefon stanowią już jedną czwartą wszystkich transakcji BLIK-iem” – powiedziała wiceprezeska PSP Monika Król podczas spotkania z dziennikarzami.
Zwróciła też uwagę na szybko rosnącą liczbę transakcji zbliżeniowych – w II kw. wykonano ich 69 mln (+112% r/r).
Wartość transakcji wyniosła w II kw. br.: w segmencie e-commerce 41,3 mld zł (wobec 29,7 mld zł rok wcześniej) w segmencie P2P – 22 mld zł (13,3 mld zł w II kw. 2023), zaś w POS – 8,1 mld zł (4,8 mld zł rok wcześniej).
W II kw. 2024 r. użytkownicy BLIK wykonywali średnio 6,6 mln transakcji dziennie, średnia kwota transakcji wyniosła 143 zł.
W skali całego półrocza użytkownicy systemu zrealizowali za jego pomocą przeszło 1,1 mld operacji, czyli o 40% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Od stycznia do czerwca br. największy wzrost procentowy pod względem liczby transakcji odnotowano w segmencie POS, gdzie liczba płatności Blik wzrosła o 58% w porównaniu do pierwszego półrocza 2023 r. Użytkownicy zrealizowali w tym kanale 258 mln operacji, z czego ponad 100 mln odbyło się zbliżeniowo. Mimo to największy udział w całkowitej liczbie transakcji nadal przypada płatnościom online – stanowią one niemal 49% wszystkich płatności BLIK-iem.
W I półroczu 2024 r. co druga transakcja BLIK odbywała się właśnie w kanale e-cemmerce. Między styczniem a czerwcem br. konsumenci zapłacili za zakupy online 544,5 mln razy – czyli o 28% więcej niż w analogicznym okresie 2023 r. W omawianym półroczu wartość transakcji online osiągnęła 79,1 mld zł wobec 56,6 mld rok wcześniej – co oznacza wzrost o 40% względem pierwszych sześciu miesięcy poprzedniego roku. Średnia wartość pojedynczego zakupu online wyniosła 145 zł.
„Dynamika wzrostu BLIK-a w tym segmencie jest dwukrotnie większa niż całego rynku e-commerce” – powiedział prezes PSP Dariusz Mazurkiewicz
„Obecnie szacujemy, że nasz udział w rynku wynosi około 70%. Z tak dynamicznym wzrostem i zaufaniem użytkowników, widzimy realne szanse na osiągnięcie w najbliższych latach jeszcze większego udziału” – dodała Król.
Użytkownicy BLIK wykonali 282,7 mln przelewów na telefon w I poł. 2024 r., średnio 1,5 mln transakcji dziennie. Średnia wartość to 153 zł.
W terminalach płatniczych płacono BLIK-iem 258 mln razy, czyli o 58% więcej niż analogicznym okresie rok wcześniej. Średnia dzienna liczba transakcji BLIK-iem w punktach sprzedaży wyniosła w analizowanym półroczu 1,42 mln, a średnia kwota pojedynczej transakcji to 55 zł. Z tego 108,2 mln to były transakcje zbliżeniowe BLIK-iem (+89% r/r), ich wartość wyniosła 4,6 mld zł.
Mazurkiewicz przypomniał, że PSP wprowadziła usługę BLIK Płacę Później.
„Usługa została uruchomiona w II kw. w dwóch bankach: VeloBanku i Banku Millennium. Jest dostępna w wybranych sklepach internetowych, obecnie trwają prace nad dotarciem do szerszej sieci sklepów. Udział płatności odroczonych w całym sektorze płatności online rośnie, cały czas rośnie” – powiedział.
„Dysponujemy kapitałem, który pozwala nam się swobodnie rozwijać w tym obszarze” – dodał.
Średnia kwota transakcji w BLIK Płacę Później to 315 zł.
W I półroczu br. odnotowano również stabilny wzrost w zakresie wpłat i wypłat gotówki w bankomatach, które stanowią 3% wszystkich transakcji BLIK-iem. Polacy skorzystali z tej funkcji 34 mln razy, z czego 30,1 mln stanowiły wypłaty, a 3,9 mln wpłaty. W przypadku wypłat z ATM odnotowano najwyższą średnią wartość pojedynczej transakcji – między styczniem a czerwcem br. wyniosła ona 690 zł.
Na koniec czerwca br. w systemie zarejestrowanych było 30,3 mln aplikacji mobilnych, a 16,9 mln użytkowników aktywnie korzystało z BLIK, co oznacza wzrost odpowiednio o 10 i 20% w porównaniu z rokiem poprzednim.
BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Jej udziałowcami są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard.
Źródło: ISBnews